Teacher training in the arts for nicaraguan education
DOI:
https://doi.org/10.5377/recoso.v8i13.20579Keywords:
Comparative analysis, teacher training, artistic education, student performance, professional practices, C, Comparative analysis, teacher training, artistic education, student performance, professional practicesAbstract
This study presents a comparative analysis of two strategies for verifying knowledge in teacher training for artistic education in schools. It is part of the thesis titled "Effectiveness of the Culture and Arts Program at the Faculty of Education and Languages, National Autonomous University of Nicaragua (UNAN-Managua)," which evaluates the performance of students during their professional practices, specifically in class simulations and in the training of departmental delegates from the Ministry of Education (MINED) in the subject of Arts and Culture Workshops. A hermeneutic interpretative methodology with a qualitative approach was employed, utilizing observation techniques on a sample of 15 students across two research settings. The results revealed attitudinal differences in the development of simulated classes and training workshops. It is concluded that the most effective way to verify learning is through the implementation of real classes, whether in training workshops or in school classrooms, which minimizes subjectivity in the educational process.
Downloads
References
Alvarado, L., y García, M. (2008). Características más relevantes del paradigma socio-crítico: su aplicación en investigaciones de educación ambiental y de enseñanza de las ciencias realizadas en el Doctorado de Educación del Instituto Pedagógico de Caracas. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación (2), 187-201. https://www.redalyc.org/pdf/410/41011837011.pdf
Arenas, M. (2015). La Formación Docente en Artes: análisis de la Licenciatura en Educación Básica con Énfasis en Educación Artística y Cultural: Musical. Universidad de Antioquia 2000-2012. [Tesis de Maestría. Universidad Nacional del Rosario] http://hdl.handle.net/10495/12478.
Barahona-Salgado, A., y Torres Lima, P. (2024). La educación artística en programas de formación docente en Honduras. Revista Varela, 24(67), 33-40. https://doi.org/ 10.5281/zenodo.10429155.
Batista, M. M., y Best Rivero, A. (2021). Educación danzaria: proceso didáctico y de desarrollo en el profesional en formación de la Educación Artística. Congreso Caribeño De Investigación Educativa. 2, 125–129 https://congresos.isfodosu.edu.do/index.php/ccie/article/view/131.
Castellano, M., Coúrbenas, D., Leal, R., y Pérez, M. (2024). Técnicas e instrumentos para la recolección de datos de la investigación. Barcelona: república bolivariana de Venezuela Universidad pedagógica experimental libertador instituto de mejoramiento profesional del magisterio extensión académica Barcelona. https://es.slideshare.net/slideshow/tcnicas-e-instrumentos-de-recoleccin-de-datos-de-la-investigacinpdf/267115676.
Grajales-Acevedo, C., y Posada-Silva, W. Y. (2020). El Trasfondo Didáctico Del Teatro. Revista Latinoamericana de Estudios Educativo, 16(1), 187-210. https://doi.org/10.17151/rlee.2020.16.1.9.
Guevara Alban, G. P., Verdesoto Arguello, A. E., y Castro Molina, N. E. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). RECIMUNDO, 163-173. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173
Jácome Sotomayor, Y. M., Verdezoto Estrella, W. B., Andrade Piñazola, F. A., y Jiménez Salazar, T. K. (2023). El impacto de la Educación musical en el desarrollo cognitivo de los estudiantes de Educación Básica. Polo del Conocimiento, 8(4), 2022-2034. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/5552
Maciá-Lloret, S., y Moreno Sánchez, N. (2024). El teatro como recurso didáctico en el área de conocimiento del medio natural, social y cultural. Revista de Revista de Historia, Ciencias Humanas y pensamiento crítico, 4(7), 97-111. https://doi.org/10.5281/zenodo.10487096
Muñoz Paredes, O. F., y Gómez Gómez, B. A. (2023). El arte como estrategia didáctica: Una metodología visionaria del enfoque educativo STEAM. Revista Tecnológica - ESPOL, 35(3), 169-180. https://doi.org/10.37815/rte.v35n3.1079
Nieto-Miguel, I., Álvarez, García, F. J., Urchaga Litago, J. D. y Guevara Ingelmo, R. M. (2022). Uso y valoración de la música como herramienta didáctica en Educación Primaria. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical - RECIEM, 1(19), 72-82. https://doi.org/10.5209/reciem.74280
Peña Peña, L. I. (2019). Caracterización de Música Según Emociones y Complejidad, Utilizando RNN-LSTM y Teoría de la información, para analizar sus efectos sobre la empatía hacia el dolor. [Tesis, Universidad de Chile]. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/172654
Reales Chacón, L. J., Robalino Morales, G. E., Peñafiel Luna, A. C., Cárdenas Medina, J. H., y Cantuña-Vallejo, P. F. (2022). El Muestreo Intencional No Probabilístico como herramienta de la investigación científica en carreras de Ciencias de la Salud. Universidad Y Sociedad, 14(S5), 681–691. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3338
Salazar-Escorcia, L. S. (2020). Investigación Cualitativa: Una respuesta a las Investigaciones Sociales Educativas. CIENCIAMATRIA, Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, VI (11), 101-110. https://doi.org/10.35381/cm.v6i11.327
Siñani Alaro, E. O., y Siñani Alaro, E. S. (2024). Artes plásticas en la formación de estudiantes desde el uso de los textos de aprendizaje. Mérito-Revista De Educación, 6(17), 11–21. https://doi.org/10.37260/merito.i6n17.1
Trujillo Galea, Y. (2024). Creatividad y prácticas docentes en la educación musical escolar. [Tesis doctoral, Universidad de Extremadura]. https://dehesa.unex.es/bitstream/10662/21167/1/TDUEX_2024_Trujillo_Galea.pdf.
Umpiérrez Oroño, S., Cabrera Abreu, D., y Bruccoleri Arrambide, P. (2021). Innovación Didáctica para la formación de profesorado. Educación, 30(59), 294-314. https://doi.org/10.18800/educacion.202102.015
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Compromiso Social

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.