Young university students in virtual environments: an exploratory study of the glocal generation of Honduras and Guatemala

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/farem.v11i43.15138

Keywords:

Virtual environments, university youth, glocal, Guatemala, Honduras

Abstract

The objective of this article is to offer a sociodemographic panoramic of the use that university students make of virtual environments in the glocal context of Honduras and Guatemala. The research has an exploratory-descriptive scope, for the collection of information the survey technique was used in virtual format, with a convenience sample. Categorical indexes were elaborated to know the technological skills, network agency, local-global awareness, political activism and critical perspective of young university students. The results showed that digital literacy is widespread among young people but that it is not a sufficient condition to develop cooperative activities in virtual environments, which is the basis of the glocal generation; the other indices showed more conservative results, in some cases, with differences between countries and in others, coincidences in age and gender. We can conclude that the digital natives of the glocal generation have great skills in handling virtual tools, but it is important to encourage young university students to develop a democratic culture, as well as a greater critical-reflective perspective, a local-global awareness, cooperation, networking and communities both in everyday life and in virtual environments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo, J. (2015). Los jóvenes: mujeres y hombres, excluidos de las oportunidades de educación y trabajo en Honduras. Una mirada exploratoria acerca de las percepciones sociales sobre los NINI. Población y Desarrollo- Argonautas y Caminantes, 81-88.

Acosta-Silva, D., & Muñoz, G. (2012). Juventud digital. Revisión de algunas aseveraciones negativas sobre la relación jóvenes - nuevas tecnologías. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10(1), 107-130.

Benedicto, J. (2016). La ciudadanía juvenil: un enfoque basado en las experiencias vitales de los jóvenes. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 925-938. https://doi.org/10.11600/1692715x.14203210415

Castro, R., & Rodríguez, A. (2010). Culturas juveniles en los procesos de globalización en Honduras. Tegucigalpa: IUDPAS-UNAH.

CEG. (2018). Juventudes en Centroamérica. Situación y desafíos. Centro de Estudios de Guatemala.

Centro de Estudios de Guatemala, CEG. (2012). Las múltiples violencias que afectan a las juventudes. Guatemala: Centro de Estudios de Guatemala.

Choi, M., Glassman, M., & Cristol, D. (2017). What it means to be a citizen in the internet age: development of a reliable and valid digital citizenship scale. Computers and Education, 107(2017), 100-112. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.01.002

Domínguez, F., & López, R. (2019). Interacción social, juventudes universitarias y redes sociales digitales. Reencuentro, 31(77), 75-92.

Feixa, C. (2018). Culturas juveniles como perspectivas para analizar juventudes (1993-2018). Última Década, 26(50), 89-105. https://doi.org/10.4067/S0718-22362018000300089

Feixa, C., & Nilan, P. (2009). ¿Una juventud global? Identidades hibridas, mundos plurales. Educación Social, 75-89.

Fernández-Prados, J., & Lozano-Díaz, A. (2021). El reto de la ciudadanía digital activa en la educación superior europea: análisis del ciberactivismo entre los estudiantes universitarios. EDMETIC, Revista de Educación Mediatica y TIC, 10(1), 118-134. https://doi.org/10.21071/edmetic.v10i1.12799

Fumero, P. (2010). Desigualdades, ciudadanía e identidades: los jóvenes como categoría de análisis para la historia de Centroamérica. Intercambio, 7(8), 149-159.

Gobierno de Guatemala. (2012). Política Nacional de Juventud 2012-2020. Guatemala.

Gobierno de Honduras. (2011). Política Nacional de Juventud 2038. Honduras.

Gonzáles, G., Ortiz, G., & López, R. (2020). Jóvenes universitarios mexicanos: participación ciudadana, democracia y redes sociales digitales. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 9(2), 70-91. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i2.12695

Gonzáles, J., & Vélez, J. (2011). Ciudadanía juvenil étnica: una aproximación a la realidad de la juventud indígena y afrodescendiente en Honduras. PNUD-Honduras.

Grigurescu, A., & Zaif, A. (2017). The concept of glocalization and its incorporation in global brands’ marketing strategies. International Journal of Business and Management Invention, 70-74.

Grou, A. (2013). Situación de empleo joven en Centroamérica. Análisis comparativo con perspectivas hacia políticas públicas de empleo juvenil. Friedrich Ebert Stiftung.

Guzmán Cárdenas, C. (2015). Hacia la consolidación de estudios de consumo cultural en Latinoamérica. Contratexto(24), 221-247.

Heidbrink, L. (2018). Circulation of care among unaccompanied migrant youth from Guatemala. Children and Youth Services Review, 92, 30-38. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2018.01.039

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: Mc Graw Hill Education.

Horrach, J. (2009). Sobre el concepto de ciudadanía: historia y modelos. Revista de Filosofía Factótum, 1-22.

Internet World Stats. (24 de 04 de 2022). Internet World Stats. Obtenido de Central America Internet Usage and Population Statistics: https://www.internetworldstats.com/stats12.htm#central

INTERPEACE. (2014). Agenda Centroamericana de Juventudes 2015-2025. Interpeace.

Kurtenbach, S., & Pawelz, J. (2015). Voting is not enough: youth and political citizenship in post-war societies. Peacebuilding, 3(2), 141-156. https://doi.org/10.1080/21647259.2015.1052629

Lemus, L. (2018). Guatemala: repensando el vínculo entre juventud y violencia en la posguerra. LiminaR, XVI(2), 45-59.

Martin-Barbero, J. (2015). Estéticas de la comunicación y políticas de la memoria. Calle 14, 17-30.

Megías, I., & Rodríguez, E. (2018). Jóvenes en el mundo virtual: usos, prácticas y riesgos. Madrid: MAPFRE.

Pineda, D., Cruz, K., & Marcía, D. (2018). Juventud hondureña: expresiones de exclusión social. En M. Vásquez, M. Ospina-Alvarado, & M. Domínguez, Juventudes e infancias en el escenario Latinoamericano y Caribeño actual (págs. 245-265). Buenos Aires: CLACSO.

Ramírez, F. (2020). Juventud y movimientos sociales. Reflexiones sobre la generación glocal latinoamericana. Revista Argentina de Estudios de Juventud, 2-18.

Reguillo, R. (2017). Los jóvenes en México. Fondo de Cultura Económica.

Ricaurte, P. (2018). Jóvenes y cultura digital. Abordajes críticos desde América Latina. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 13-28.

Rodríguez, E. (2019). Juventude, políticas públicas y mundo del trabajo en América Latina: dilemas y desafíos en tiempos de intensas disputas ideológicas y políticas. CLACSO.

Schultz, A., y Luckmann, T. (1973 / 2001). Las estructuras del mundo de la vida. Buenos Aires: Amorrortu editores.

Sedda, F. (2015). Forms of the World: Roots, Histories, and Horizons of the glocal. En R. Robertson, European Glocalization in Global Context (pág. 225). Hampshire: Macmillan Distribution Ltd,.

Suazo, M., Zelaya, M., & Torres, G. (2013). La juventud en Honduras en el contexto del bono demográfico. Maestría en Demografía y Desarrollo, UNAH.

Tinoco, M., & Sosa, E. (2010). Jóvenes ante la política y la democracia. Tegucigalpa: IUDPAS-UNAH.

Trucco, D., & Ullmann, H. (2015). Juventud: realidades y retos para un desarrollo con igualdad. CEPAL.

Winocur, R. (2006). Internet en la vida cotidiana de los jóvenes. Revista Mexicana de Sociología, 551-580.

Winocur, R. (2009). Robinson Crusoe ya tiene celular. La conexión como espacio de control de la incertidumbre. México: Siglo XXI.

Zevallos, E., Lathrop, G., & Rodríguez, F. (2017). La situación de la juventud rural en el área del Sistema de Integración Centroamericana. Flacso Costa Rica.

Published

09-11-2022

How to Cite

Yup de León, P. D., & Álvarez Arzate, M. D. (2022). Young university students in virtual environments: an exploratory study of the glocal generation of Honduras and Guatemala. Revista Científica Estelí, (43), 40–60. https://doi.org/10.5377/farem.v11i43.15138

Issue

Section

SOCIAL SCIENCES

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.