Socio-educational interventions with children of migrant parents: a documentary review
DOI:
https://doi.org/10.5377/esteli.v13i2.19806Keywords:
Migration, children of migrant parents, socio-educational needs, socio-educational interventionsAbstract
Parental migration and the delegation of care of children by some relatives are decisions assumed by parental representatives, but they are intertwined in a social reality that involves the entire family dynamics in the present and future of children and adolescents, reaching their socio-educational effects, the student and psychosocial development when there are no strategies to meet the challenges involved in the care and protection of children who stay behind ( Camué Torres, Milán Morales, Pérez Gutiérrez, & Rivera Rodón, 2024). Hence, the present article aims to describe socioeducational interventions with children of migrant parents, from research conducted in the period 2011-2024. Methodologically, it comprises a documentary review from various bibliographic sources including Theses and unpublished review and field research articles, in Spanish language, using the PRISMA method (J. Page , et al., 2021). The most significant findings developed in this regard in these investigations were grouped into three thematic areas: studies with proposals for interventions, studies at the level of reflections and guidelines for future interventions and studies focused on the effectiveness of interventions. We conclude by highlighting the lack of studies with socio-educational interventions with children of migrant parents, with the only existing studies being proposals, guidelines and reflections for future interventions in countries receiving migrant families. Finally, research focused on socio-educational interventions with children of migrant parents in the country of origin is recommended.
Downloads
References
Barrera Salinas, J. (2013). Costos emocionales de la migración en jóvenes hijos de padres migrantes. doi:https://doi.org/10.51378/eca.v68i735.3320
Camué Torres, A., Milán Morales, N., Pérez Gutiérrez, I., & Rivera Rodón, G. (13 de 05 de 2024). La migración parental, efectos en el proceso socio educativo para estudiantes de la enseñanza media. maestros y sociedad, 21(2). Recuperado el 06 de 06 de 2024, de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/oai
Alvarado Meléndres, J. P., Salas Luévano,, M., & Salas Luévano, M. A. (2018). Migración parental y efectos socioeducativos en los hijos que se quedan. Algunas reflexiones. Universidad Autónoma de Zacatecas. doi:http://dx.doi.org/10.48779/ricaxcan-3
Ander-Egg, E. (1995). Técnicas de investigación social (24. ed.). Buenos Aires: LUMEN. Recuperado el 10 de Mayo de 2024, de https://epiprimero.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/01/ander-egg-tecnicas-de-investigacion-social.pdf
Añaños, F., García Vita, M. d., & Añaños, K. (2022). Una propuesta de intervención socioeducativa de inserción sociolaboral con personas drogodependientes privadas de libertad.“Transforma-Acción”. Recuperado el 20 de Mayo de 2024, de https://univ-tlse2.hal.science/hal-04144820/
Arriaga, G. H., Rodríguez Contreras, V., Escobar Torres, J., Santamaría Suárez, S., & Pimentel Perez, B. M. (2008). “Los que se quedan”. Una experiencia de migrantes. (U. A. Hidalgo, Ed.) Revista cientifica electrónica de Psicología. Obtenido de https://www.uaeh.edu.mx/investigacion/icsa/LI_PrevAten/Vero_Rodri/11.pdf
Bellorin Andrade, D. V., Castillo Manzanares, K. M., Vizcaya Gómez, G. A., & Solís Zúniga Franklin , F. (s.f.). Repercusiones de la migración de madres-padres en el desarrollo psicosocial de adolescentes en Estelí, Nicaragua. Revista Científica de FAREM-Estelí: Medio ambiente, tecnología y desarrollo humano, 45-53. Recuperado el Mayo, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7875250
Bronfenbrenner, U. (1979,1986). Ecology of the family as a context for human development: Research perspectives. Recuperado el 24 de Mayo de 2024, de of+the+family+as+a+context+for+human+development%3A+research+perspectives.+American+Psychological+Association%2C+2+%286%29%2C+723-742.&btnG=
Calquín, C., Galaz, C., & Magaña, I. (2022). Intervención y familias migrantes: análisis crítico de la «vulnerabilidad» desde los/las profesionales. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, vol.20 (no.2). doi:https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.2.5326
Cortes, H. S., & Rovira Rubio, R. (9 de Abril de 2024). Juventudes trasnacionales: tendencias investigativas sobre la juventud de América latina en España. (Millcayac, Ed.) Revista Digital de Ciencias Sociales, Vol. 10 (Núm. 18 ). Recuperado el 13 de Mayo de 2024, de https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/millca-digital/article/view/6460
Corti, F., Bujan, C., & Alessandro, A. d. (2022). Hijos de familias migrantes: teoría y práctica en torno al fomento de la resiliencia. (U. A. CEU, Ed.) San Pablo: Dykinson. Recuperado el 10 de Mayo de 2024, de http://hdl.handle.net/10637/15061
De la Torre Vivar, M. (2022). “Si somos iguales, tenemos las mismas oportunidades” Propuesta de intervención Socioeducativa para los y las jóvenes de Etnia Gitana. Universidad de Jaén. Recuperado el 11 de Mayo de 2024, de http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
Espinoza Freire, E. E., & Calva Nagua, D. X. (2020). La ética en las investigaciones educativas. Universidad y Sociedad. Recuperado el 20 de Mayo de 2024, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202020000400333&script=sci_arttext
Fernández Fernández, L. (2014). Evaluación de un programa de intervención socioeducativa con familias inmigrantes en Asturias. 100. Recuperado el 27 de Mayo de 2024, de https://digibuo.uniovi.es/dspace/handle/10651/28257
Franco García, M. J. (2014). Escuela de papel. Intervención educativa en una institución donde asisten niñas y niños migrantes. Scielo. Recuperado el 10 de Mayo de 2024, de https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-109X2014000200009&script=sci_arttext
Intxausti, N. I. (2011). Expectativas e implicación educativa de las familias inmigrantes de escolares en educación primaria de la CAPV. (Dialnet, Ed.) Recuperado el 24 de Mayo de 2024, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=92091
J. Page , M., E. McKenzie, J., M. Bossuyt, P., Boutron, I., Boutron, I., C. Hoffmann, T., . . . Fernández, S. A. (2021). Declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticasThe PRISMA 2020. Revista Española de Cardiología, 74, 790-799. doi:https://doi.org/10.1016/j.recesp.2021.06.016
León Ojeda, J. (2024). Impacto psicológico de la migración en las familias Latinoamericanas. (U. C. Cuenca, Ed.) Universidad Católica de Cuenca. Recuperado el 25 de 05 de 2024, de https://dspace.ucacue.edu.ec/handle/ucacue/16952
López Solís, B. (2022). Efectos de la migración en las familias que se quedan: Un estudio sobre familias de la etnia Zoque en Chiapas. 162. Recuperado el 25 de Mayo de 2024, de https://www.colef.mx/posgrado/wp-content/uploads/2022/10/TESIS-L%C3%B3pez-Sol%C3%ADs-Berzaida-DEM.pdf
Martín Cuadrado , A. M., & Rubio Roldán, M. J. (2020). La intervención socioeducativadiseño, desarrollo y evaluación (Vol. I). UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia. Recuperado el 27 de Mayo de 2024, de https://portalcientifico.uned.es/documentos/5f88ea7629995259ef29230b
Orellana Sibrián, R., Cavalletti, L., & Ortiz Ponce, K. J. (2021). Investigar las configuraciones subjetivas que los adolescentes construyen para enfrentar su realidad cuando uno o ambos padres migran irregularmente. Universidad Centroamericana José Simeón Cañas., 76(765). doi: https://doi.org/10.51378/eca.v76i765.6450
Pérez Mendoza, G. E. (2011). La intervención socioeducativa. Recuperado el 27 de Mayo de 2024, de http://uvprintervencioneducativa.blogspot.com/2011/09/la-intervencion-socioeducativa-por.html
Pinzón Briceño, L. Y. (2021). Fenómeno migratorio: una ventana a las familias transnacionales. (U. P. Bolivariana, Ed.) Recuperado el 27 de Mayo de 2024, de http://hdl.handle.net/20.500.11912/8132
Planchart, S. C. (2021). Estrategias socioeducativas desde la orientación para la inclusión de estudiantes. (P. v. 0379-7082, Ed.) Educación, vol. 45, (núm. 1, ). doi:DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.41372
Sarmiento Choque, M. (2019). Padres e hijos rumbo al éxito escolar: una propuesta de intervención socio-educativa para fortalecer el rendimiento escolar en el primero de secundaria de la Unidad Educativa Amor de Dios-Fe y Alegría de la ciudad de El Alto (Doctoral dissertation, Carrer. Obtenido de http://repositorio.umsa.bo/xmlui/handle/123456789/29099
Serna, A., & K., D. (2020). Autoconcepto y autoestima de adolescents con padres migrantes. Con-Ciencia Serrana Boletín Científico de la Escuela Preparatoria Ixtlahuaco, Vol. 2(No. 4). Recuperado el 13 de Mayo de 2024, de https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/ixtlahuaco/article/view/6162
Sibrián, R. O., Cavallett, L., & Ortiz Ponce, K. J. (2021). Investigar las configuraciones subjetivas que los adolescentes construyen para enfrentar su realidad cuando uno o ambos padres migran irregularmente. (E. E. Centroamericanos, Ed.) Recuperado el 13 de Mayo de 2024, de https://revistas.uca.edu.sv/index.php/eca/article/view/6450/6410
Trimestre., B. C.-I. (2023). Recuperado el 15 de Mayo de 2024, de https://www.bcn.gob.ni/publicaciones/informe-de-remesas-iii-trimestre-2023
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica Estelí
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.