Competitive strategies applied by clothing and footwear companies for their commercial positioning in the city of Estelí, Nicaragua
DOI:
https://doi.org/10.5377/esteli.v13i2.19817Keywords:
Competitors, differentiation, strategy, positioning, competitive advantageAbstract
Strategies for market positioning have the purpose of achieving that a company has a clear, competitive and profitable position in relation to its competitors. This research was carried out in the city of Estelí in the period 2022-2024, in clothing and footwear businesses registered in the Municipal Mayor’s Office. The objective of the study was to evaluate the competitive strategies for positioning implemented in this commercial sector. The study was justified by its convenience, theoretical value, practical utility, and social relevance. Methodologically, it is an applied research, non-experimental, and with a mixed approach, since it involves quantitative and qualitative data analysis. The study universe of 250 businesses and 83,461 inhabitants, between 15 and 64 years of age, considered as consumers. The sample included 53 businesses, whose owners were surveyed, interviewed and observed, and 68 consumers were surveyed and interviewed. The main results indicate that many businesses do not clearly define their target market, there are weaknesses in inventory management and control, insufficient knowledge of their competitors, and little strength in the application of virtual and promotional strategies, differentiation, promotional mix and point-of-sale display. Consumers consider that products are offered according to the needs and types of customers, but many do not offer added value to their service, nor unique or novel products, and insufficient advertising and promotions. It is concluded that even when businesses indicate that they have competitive advantages, they do not maximize them as elements of differentiation based almost only on price, quality and type of product, which affects the effectiveness of positioning strategies and customer loyalty, causing that most consumers are indifferent to purchase products in any business because they do not perceive any difference between them.
Downloads
References
Almanza Mancilla, E. O. (2015). Desarrollo de ventajas competitivas en la Industria del Vestido en México Distrito Federal, ante las importaciones de prendas de vestir . Obtenido de http://132.248.9.195/ptd2016/abril/0743342/0743342.pdf
Banco Central de Nicaragua (BCN). (2017). Cartografía digital y censo de edificaciones cabecera municipal de Estelí. Obtenido de https://www.bcn.gob.ni/sites/default/files/cartografia/Esteli.pdf
Bernabel Dicent, A. (2016). Deterioro de la identidad de marca: Cambio de imagen de marca, pasos a una revolución corporativa. Obtenido de https://core.ac.uk/reader/197482770
Burbano Rodríguez, S. (2017). Análisis ee las estrategias competitivas implementadas por las pequeñas y medias empresas del sector comercial de calzado de la ciudad de Cúcuta - norte de Santander. Obtenido de https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/20028/91529718.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Canaza Quispe, M. (2018). El uso de las redes sociales como estrategia de marketing digital en la galería artesanal Calceteras de Juliaca 2017. Obtenido de https://core.ac.uk/download/pdf/249336995.pdf
Castro Monge, E. (2010). Las estrategias competitivas y su importancia en la buena gestión de las empresas. Obtenido de revistas.ucr.ac.c.r: http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/economicas/article/viewFile/7073/6758
Díaz, T., & Sánchez, G. (2014). Las Mipymes como base de la economía nacional. Obtenido de https://es.scribd.com/document/338676796/El-Observador-Economico
Ferrell, O., & Hartline, M. (2012). Estrategia de marketing (Quinta ed.). México: Cengage Learning Editores, S.A. de C.V., . Obtenido de http://www.elmayorportaldegerencia.com/Libros/Mercadeo/%5BPD%5D%20Libros%20-%20Estrategia%20de%20Marketing.pdf
Gaitán Aguilera, F. J. (2016). Estrategias competitivas de comercialización utilizadas por las tiendas de ropa y calzado del distrito I, de la ciudad de Estelí, año 2014. Obtenido de https://repositorio.unan.edu.ni/2817/1/17463.pdf
Gaitán Aguilera, F. J. (03 de febrero de 2022). Factores socioeconómicos que influyen en la competitividad de los negocios de ropa y calzado en Estelí. Revista científica Estelí. Obtenido de https://revistas.unan.edu.ni/index.php/Cientifica/article/view/2010
Galicia, C. (2010). Como utilizar el merchasndising en mi negocio. Santiago de Compostela: Bic Galicia. Obtenido de http://librodigital.sangregorio.edu.ec/librosusgp/01733.pdf
García González, D. A. (2013). Efectos de la calidad de servicio y de la satisfación del cliente sobre la fidelidad a los servicios oficiales de postventa de automoción españoles. Obtenido de https://ebuah.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/20209/Tesis%20Alfonso%20G%c2%aa%20Glez.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Gobierno de Reconciliación y Unidad Nacional. (1 de Julio de 2021). Plan de lucha contra la pobreza y para el desarrollo humano 2022-2026. Obtenido de https://www.pndh.gob.ni/documentos/pnlc-dh/PNCL-DH_2022-2026(19Jul21).pdf
Hernández Sampieri , R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación Sexta edición. (Vol. Sexta edición). (I. E. S.A., Ed.) México D,F,, México: McGRAW-HILL Educatión. Obtenido de https://apiperiodico.jalisco.gob.mx/api/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/metodologia_de_la_investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pdf
Hernández Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación : las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. ciudad de México: McGRAW-HILL INTERAMERICANA. Obtenido de http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/SampieriLasRutas.pdf
Kotler, P., & Armstrong, G. (2008). Fundamentos de Marketing (Octava ed.). (G. R. Miguel, Ed.) México: Pearson Educación de Mexico, S. A. de C. V.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2013). Fundamentos de marketing (Decimoprimera ed.). México: Prentice Hall,. Obtenido de https://frrq.cvg.utn.edu.ar/pluginfile.php/14584/mod_resource/content/1/Fundamentos%20del%20Marketing-Kotler.pdf
Kotler, P., & Keller, K. (2012). Dirección de marketing (Decimocuarta ed.). México: Prentice Hall. Obtenido de https://www.montartuempresa.com/wp-content/uploads/2016/01/direccion-de-marketing-14edi-kotler1.pdf
Kotler, P., & Lane, K. (2006). Dirección de marketing (Décimo segunda ed.). México, México: Pearson Educación de México, S.A. de C.V.
Lee Rojas, G. (2007). Cómo iniciar el proceso de mercadeo en la empresa. TEC Empresarial, 1(2), 42-46. Obtenido de https://revistas.tec.ac.cr/index.php/tec_empresarial/article/view/870/782
Lovato Torres, S. G. (2018). “El marketing como herramienta administrativa para el desarrollo microempresarial del sector comercio en la provincia de Santa Elena – Ecuador” (tesis doctoral). (P. Universidad Mayor de San Marcos, Ed.) Obtenido de cybertesis.unmsm.edu.pe: https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/9705/Lovato_ts.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mejía, C. (2008). El servicio al cliente como factor de competitividad y diferenciación. Obtenido de https://planning.com.co/bd/mercadeo_eficaz/Julio2008.pdf
Monferrer Tirado, D. (2013). Fundamentos de marketing. España: Universitat Jaume I. Servei de Comunicació i Publicacions. . Obtenido de https://elibro.net/es/ereader/unanmanagua/51743?page=66.
Naranjo Pico, M. A. (2021). Factores internos determinantes en la competitividad en las empresas Pyme del sector del Calzado en Bucaramanga. Obtenido de https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/9939/348_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Nieto, P. (2009). Factores culturales que influyen en la conducta del consumidor. abc en el este. Obtenido de https://www.abc.com.py/articulos/factores-culturales-que-influyen-en-la-conducta-del-consumidor-5874.html
Porter, M. E. (2015). Ventaja competitiva: creación y sostenimiento de un desempeño superior. México: Grupo Editorial Patria. Obtenido de https://elibro.net/es/ereader/unanmanagua/114080
Pronicaragua.gob.ni. (2020). Perfil demográfico Nicaragua 2020. Obtenido de https://es.scribd.com/document/492039276/Perfil-Demografico-2020-PWsyOuB#:~:text=Se%20estima%20que%20la%20poblaci%C3%B3n,El%20Viejo%20con%2088%2C439%20personas.
Reina Munar, D., & Velasco, E. O. (Marzo de 2022). Desarrollo de modelo de gestión comercial dentro del plan de mercadeo para el incremento en ventas y posicionamiento regional de la organización “Ferreina”. Obtenido de https://repository.urosario.edu.co/server/api/core/bitstreams/867959e3-361d-4a02-bf4f-3285532650c8/content
Rico Ortega, A. (1996). El estructuralismo. ruc.udc.es, 3. Obtenido de https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/5282/ETSA_20-5.pdf
Rivera Sanclemente, M. d. (18 de Diciembre de 2015). La evolución de las estrategias de marketing en el entorno digital: implicaciones jurídicas. Obtenido de https://e-archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/22498/rosario_rivera_tesis.pdf
Rodero, J. (2019). Estrategia empresarial práctica: del diagnóstico a la implantación. Madrid: RA-MA Editorial. Obtenido de https://elibro.net/es/ereader/unanmanagua/222708?page=65.
Tabares Hoyos, R., & López Cardona, D. (Diciembre de 2015). Estrategias comerciales para la competitividad en una ciudad intermedia: caso Manizales. https://revistageon.unillanos.edu.co/, 2(2), 85. Obtenido de https://revistageon.unillanos.edu.co/article/view/99
Vargas Cordero, Z. R. (2009). La investigación aplicada: una forma de conocer las realidades con evidencia científica. Revista Educación, 155-165. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/440/44015082010.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica Estelí
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.