TRADERS, BROKERS AND MARCHERS: THE EASTERN MARKET OF MANAGUA AS A SPACE FOR SOCIAL INTERACTION

Authors

  • Norling Solís Narváez Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua UNAN-Managua.

DOI:

https://doi.org/10.5377/hcs.v0i4.4940

Keywords:

social relationships, kinship relations, culture, economy

Abstract

The oriental market of Managua is a complex interspace, wherein coexist modernity and tradition, country style and capitalism. The key to understand this small “city within a city,” by analyzing this complex network social relationships that characterizes it.
Analyzing this relationship between them and their customers, it can be seen peculiar mechanisms of interchange and reciprocation that belong of traditional indigenous markets. The ethnographic views allowed immerse in the economic market surface, to take notice in what few observed, what is not recorded about merchant`s life, those who are the market protagonists that energizes the physics space, giving a new meaning to this social interaction environment.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Norling Solís Narváez, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua UNAN-Managua.

Estudiante del IV de Antropología Social. Departamento de Antropología, Facultad de Humanidades y Ciencias Jurídicas. Ganador del Primer lugar en la Jornada Universitaria de Desarrollo Científico (JUDC) Facultativa, con  la investigación, “Patrones socioculturales, formas de organización e intercambio entre los comerciantes del Mercado Oriental (trabajo que se presenta en la revista bajo otro título). Otras de las actividades académicas donde ha participado, en calidad de facilitador, son los talleres de liderazgo y cambio social a jóvenes en Batahola Norte, promovidos por la Facultad.

References

Alberti, G., & Mayer, E. (1974). Reciprocidad e intercambio en los andes peruanos. Lima: IEP ediciones.

Andino, M. (1999). Elementos de la Antropología para el estudio de la economía nicaragüense: Estrategias Económicas Domésticas. Managua: Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidades. UNAN-Managua.

Anguera, M. T. (1986). Investigación Cualitativa. Educar , 1-28.

Auge, M. (1996). Los no lugares, Espacios de Anonimato. España: Gedisa.

Baztán, A. A. (1995). Etnografía: Metodología de Investigación Cualitativa. Dialnet, 1-25.

Bonino, J. C. (2013). El derecho a la alimentación entre ecología campesina y producción agroindustrial. Rebelión, 1-9.

Cancino, Y. A., & Casas Fernández , A. (2012). los mercados tradicionales del valle de tehuacán-cuicatlán: antecedentes y situación actual. méxico : Nueva Antropología.

Castells, M. (1972). La cuestión urbano. México: Siglo XXI.

Costa, C. (2014). Ensayo de Etnografia. Asignatura Introducción a la Antropología. Managua : Departamento de Antropología UNAN.

Fabietti, U., & Remotti, F. (1997). Diccionario de Antropologia. Italia: Zanichelli.

Firth, R. (2010). La Organización social y el cambio social. Revista de ciencias sociales de Universidad Iberoamericana, 164.

Galeano, J. R. (2010). Mercado Oriental: Riesgo . s.n, 2.

Gamboa, M. (2007). Flexibilización del Mercado Laboral en Nicaragua. Una aproximación a su medición y un aporte al debate sobre sus implicaciones de género. Managua. UNIFEM.

Godelier, M. (1974). Antropología y Economía. Barcelona: Anagrama.

Godelier, M. (2010). Comunidad, sociedad, cultura. Tres claves para comprender las identidades en conflicto. Cuadernos de Antropología Social Nº 32. , 13-29.

Goldin, L. R. (1987). DE PLAZA A MERCADO: La expresión de dos sistemas conceptuales en la organización de los mercados del occidente de Guatemala. México: Anales de Antropologia.

Gómara, F. L. (1555). Historia General de las Indias y el Nuevo Mundo. Zaragoza: Nuevos Mundos.

Guber, R. (2001). La Etnografía. Método, Campo y Reflexividad. . Bogotá: Norma.

Hammersley, M., & Atkinson, P. (1994). Etnografía. Métodos de investigación . Barcelona: Paidos.

Hannerz, U. (1987). La exploración de la Ciudad. Hacia una antropología urbana. México: Fondo de Cultura Económica.

Instituto Nicaragüense de Estudio Territoriales (INETER). (2009). METODOLOGÍA PARA LA ELABORACIÓN DE LOS ESTUDIOS DE ORDENAMIENTO TERRITORIAL. Managua: s.e.

La Prensa. (10 de Noviembre de 2013). Basura a tope en el Mercado Oriental. El Diario de Los Nicaragüenses.

Levi-Strauss, C. (1969). Estructuras Elementales del Parentesco. Barcelona: Paidos.

López de Gomera., F. (1552). Nicaragua. Zaragoza: Colección Cultural.

Margulis, M. (2009). Sociología de la Cultura. Buenos Aires: Biblos.

Meillasoux, C. (1977). Mujeres, Graneros y Capitales. España: Siglo XXI.

Mejía, V. A., & Vázquez Jurado , M. A. (2012). MERCADO JUÁREZ: CULTURA Y TRADICIÓN . México : antropoformas Nuevas Épocas .

Moreno, I. (1997). Antropologia del Trabajo. Barcelona: Revista Andaluza.

Organización Mundial de la Salud . (2002). Informe Mundial sobre violencia y salud. Whashintong D.C: OMS.

Pérez, J. M. (2005). El arca de Noe del Mercado Oriental. Revista Enlace.

Pérez, M. G. (2013). Delitos de mayor impacto y frecuencia en cinco municipios de Nicaragua, del 2000/2011. Managua: IEEPP.

Plattner, S. (1991). Introducción a la Antropología Económica. México: Editorial Patria.

Polanyi, K. (1944). La Gran Transformación. Los orígenes políticos y económicos de nuestros tiempos. México: Fondo de Cultura Económica.

RiuNet. (Agosto de 2013). Mercadeo en la Internet. Recuperado el 22 de Septiembre de 2014, de Defincion y Objetivos de Marketing en la Internet: http://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/8636/PFCMarketing.pdf

Rodgers, D. (2001). Haciendo del Peligro una Vocación: La antropología, la violencia, y los dilemas de la observación participante. Revista Española de Investigación Criminológica. REIC, 1-24.

Rota, J. A. (2009). El concepto de Cultura en Antropologia Contemporánea. Consello da Cultura Galela, 10.

Rugama, H. M. (4 de Septiembre de 2013). Detienen reordenamiento en el Mercado Oriental. El Nuevo Diario.

Sánchez, C. S., Hernández, P. O., & Ortiz Pedraza, F. (2005). Estudios de Antropologia Biológica. Volumen XII. México : Conaculta.

Sanmartín, R. (1993). Identidad y Recreación Horizontes culturales e interpretación antropológica. Barcelona: Editorial Humanidades.

Signorelli, A. (1999). Antropologia Urbana. Barcelona: Anthropos Editorial.

Vado, M. A. (s.d de s.m de 2001). Textos_Web_UCA. Recuperado el 21 de Septiembre de 2014, de Textos_Web_UCA: http://www.bvsde.org.ni/Web_textos/UCA/UCA0001/mercados.pdf

Valenzuela, H., & Molina, L. (2006). Invitación a la Antropología Económica. Barcelona: Edicions Bellaterra.

Velasquez, J. R. (2001). El Trabajo etnográfico. Un olvido de la antropología física. Estudios de Antropologia Biológica, 635-653.

Witzel, A. (1985). Investigación Cualitativa. Scielo.

Published

09-10-2017

How to Cite

Solís Narváez, N. (2017). TRADERS, BROKERS AND MARCHERS: THE EASTERN MARKET OF MANAGUA AS A SPACE FOR SOCIAL INTERACTION. Revista Humanismo Y Cambio Social, 92–105. https://doi.org/10.5377/hcs.v0i4.4940

Issue

Section

Student Texts