EDUCATION FOR LIFE: AN ALTERNATIVE FOR HUMAN DEVELOPMENT IN NICARAGUA

Authors

  • Ernesto Gómez Salazar Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua UNAN-Managua.

DOI:

https://doi.org/10.5377/hcs.v0i4.4923

Keywords:

Education, not formal education, participative education, education based on values

Abstract

This research article “Education for Life: An alternative for Human Development in Nicaragua” focuses its interest in the analysis of education as integral formation mechanism whose foundations focus their interest in the human being as a subject of sociocultural transformation of its own reality. Make education “Another possible education” implies based problem solving learning, this will be possible through the teaching - learning from analyzing their own contexts and the incorporation of subjects aimed at strengthening the ethical, moral in terms of promoting social awareness and respect for multiculturalism as spaces for collective construction with a sense of relevance, with self-criticism capacity in terms of human development since, by and for the community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ernesto Gómez Salazar, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua UNAN-Managua.

Máster en Antropología y Liderazgo Social. Docente investigador del Departamento de Antropología y Coordinador de Extensión y Proyección Social. Cuenta con amplia experiencia de trabajo en procesos de formación integral; experto consultor en políticas públicas, desarrollo humano y educación popular. Se ha desempeñado como Coordinador del Programa de Fomento al Desarrollo Municipal (FODMU) y representante para Nicaragua del Parlamento Juvenil Centroamericano y México.

References

Arrien, J. B. (2012). Las triadas de la educación, desde la persona. Breve ensayo para la reflexión. Instituto de Educación de la Universidad Centroamericana (IDEUCA UCA). Managua, Nicaragua.

Bernet, J. T. (1996). La educación fuera de la escuela. Barcelona: Editorial Ariel. S.A.

Blandón, J. H. (2004). Políticas educativas en Nicaragua y rasgos de la educación general. Primer seminario internacional La calidad y equidad de la educación (pág. 6). León, Nicaragua: Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua.

Castilla, M. d. (7 de Agosto de 2005). El no sistema educativo nacional. Sobre la estructura del sistema educativo. , pág. 3.

Castillo, L. (2011). Políticas y Estrategias Educativas para el Desarrollo Nacional. Seminario Nacional de Educación y Desarrollo. Managua, Junio 2011.

Conferencia Regional de Educación Superior de América Latina y el Caribe -CRES- (2008). Celebrada del 4 al 6 de junio en la Ciudad de Cartagena de Indias, Colombia.

Crawford, J. (1983). Antropología Psicológica. El estudio de la personalidad en la cultura. Cuadernos de Antropología. Barcelona: Editorial Antrhopos.

Declaración de las Naciones Unidas sobre los Derechos de los Pueblos Indígenas. (2007). 107ª, sesión plenaria del 13 de septiembre.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Argentina: Argentina Editores S.A.

Harris, M. (1996). Introducción a la Antropología General. Madrid: Editorial Madrid.

Hooker, A. (2008). Educación superior y ciencia y tecnología en América Latina y el Caribe: Respuestas frente a la expansión y a la diversificación. Ponencia I Congreso de Educación Superior en Nicaragua

JICA & UNAG. (2007). Taller de Capacitación, Metodologías de Motivación y Organización. Managua, Nicaragua.

Juliano, D. (1963). Educación Intercultural. Escuela y Minorías etnicas. Madrid: Endema.

Paulo, F. (1965). La educación como práctica de la libertad. Argentina: Argentina Editores S.A

Sen, Amartya. (1996). Capacidad y bienestar: En Calidad de vida. México, FCE. P. 54

Delors, Jacques. (1997). La Educación encierra un Tesoro. México, D.F

Published

09-10-2017

How to Cite

Gómez Salazar, E. (2017). EDUCATION FOR LIFE: AN ALTERNATIVE FOR HUMAN DEVELOPMENT IN NICARAGUA. Revista Humanismo Y Cambio Social, 34–42. https://doi.org/10.5377/hcs.v0i4.4923