NATIONAL IDENTITY AND TELEVISION: COMMUNICATION AND CULTURE POLICIES IN NICARAGUA IN THE DECADE OF 80
Abstract
This paper discuss Nicaraguan communicational and cultural policies of 1980´s decade, when television was selected as a media to build national identity. Nicaragua´s case, little known in Brazil, can be integrated in an effort to understand the complexity of communications policies in Latin America. Theoretical contributions was given by identity concept, understood as resistance and fight mechanism against hegemonic values, as well as contribution to a national project. Literature review and historic method has been used to carry out this research.
Keywords: Communication policies, Identity, Television, Estate Government.
Downloads
References
-BORGE, Tomas. Incorporemos al pueblo a la comunicación. Managua: Centro de Capacitación de CORADEP (Corporación de Radio Difusión del
Pueblo), 1988.
-BRASIL. Ministério da Cultura. As Metas do Plano Nacional de Cultura. São
Paulo: Instituto Via Pública; Brasília: MinC, 2012.
-BARBALHO, Alexandre. Políticas de cultura, políticas de identidade. XXIV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação Campo Grande MS, 2001. En: http://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/312583230747311314767105154920741375 72.pdf>. Acceso en 15 de junio
de 2013.
-BRITTOS, Valério Cruz; MIGUEL, João. Políticas de comunicação e sociedade civil: implicações conceituais e desafíos prácticos. VIII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Norte Porto Velho RO, 2009. En: < http://www.intercom.org. br /papers/ regionais/norte2009/resumos/R18-0128-1.pdf>. Acceso en 15 de junio de 2013.
-CULTURA, Ministerio de. Hacia una política cultural de la Revolución Popular Sandinista. Managua: Ministerio de Cultura, 1982.
-EDUCACIÓN, Ministerio de. Nicaragua triunfa en la alfabetización: documentos y testimonios de la Cruzada Nacional de Alfabetización.
San José: DEI, 1981.
-ESCALANTE, Fabián. Operación Calipso. La guerra sucia de los Estados
Unidos contra Nicaragua, 1979-1983. México D.F.: Ocean Sur, 2008.
-KEHL, Maria Rita. Eu vi um Brasil na TV. In: I. F. SIMÕES, A. H. da COSTA, M. R. KEHL (Orgs.). Um país no ar: história da TV brasileira em trêscanais. São Paulo: Brasiliense, 1986.
-MATEO, Rosario de. Poder y modelo de comunicación em Nicaragua:
de Somoza García al sandinismo. Revista CIDOB dafers internacionals, n. 14-15, Barcelona, 1988, pg. 81-99. En: http://www.raco.cat/index.php/revistacidob/article/viewFile/27793/51920
Acceso en 15 de junio de 2013.
-NICARAGUA. Dirección de divulgación y Prensa. Ley General y Reglamento sobre los medios de comunicación. Managua: Patria Libre, 1979.
-NICARAGUA, Junta de Gobierno de Reconstrucción Nacional de la República de. Ley de Creación del Sistema Sandinista de Televisión. Decreto No. 1398 de 10 de febrero de 1984. La Gaceta, n.38, de 22 de febrero de 1984. En: http://legislacion.asamblea.gob.ni/ normaweb. nsf/9e314815a08d4a6206257265005d21f9/8c96e58e996707e5062570a100570a10057c271?OpenDocument. Acceso en 15 de junio de 2013.
-ODONNELL, Penelope Ann. La enseñanza-aprendizaje de la comunicación en Nicaragua durante la Revolución Popular Sandinista. Tesis de maestría en comunicación Universidad Iberoamericana.
México, DF, 1993.
-ORTIZ, Renato. A moderna tradição brasileira. São Paulo: Brasiliense,
ª ed.
-Cultura brasileira e identidade nacional. São Paulo: Brasiliense,
ª ed.
-Diversidade cultural e cosmopolitismo. Lua Nova, n. 47, São Paulo, 1999, p. 73-89.
-RAMA, Ángel. Transculturación narrativa en América Latina. México: Siglo XXI editores, 2004.
-SANTOS, Nilton. E também lhes ensinema ler : a experiência da Cruzada Nacional de Alfabetização da Nicarágua. Rio de Janeiro: Ayuri
Editorial, 1990.
-VILLANUEVA, Guillermo Rothschuh. Cambio de carril. Managua: Universidad Centro-Americana, 1992.
-WHEELOCK ROMÁN, Jaime. Imperialismo y dictadura. Managua: Nueva Nicaragua, 2570a10057c271?OpenDocument. Acceso en 15 de junio de 2013.