Participation in community development from the perspective of youth from marginalized areas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/hcs.v0i15.9897

Keywords:

community development, participation, youth, life experiences

Abstract

This article is the result of qualitative research work carried out in three neighborhoods at the south of Guatemala City, with the objective of analyzing the meanings that participation in community development processes has for youth in marginalized areas, being the depth interview the main technique used in the study, because the interest was to make the voices of the participants audible. So, the youth approach became a fundamental analysis tool to make visible the narratives that have been systematically silenced. Through the analysis of the information collected, it is identified that the main meaning assigned to participation is the process of social transformation, because it generates the possibility of introducing positive changes in its immediate context, evidencing that the youth contribute to the development of their vital environments their knowledge, productive, reproductive and community work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Josseline Estefanía Acuña Chacón, Consultora Independiente

Licenciada en Psicología, Máster en Cooperación al desarrollo, con especialidad en planificación integral del desarrollo local. Guatemalteca. Licenciada en Psicología por la Universidad de San Carlos de Guatemala, posee una Maestría en Cooperación al Desarrollo en la Universitat de València en donde actualmente se encuentra realizando sus estudios doctorales en Ciencias Sociales. En su trayectoria laboral se ha desempeñado en docencia universitaria, en gestión de proyectos sociales con organizaciones nacionales e internacionales y como investigadora independiente.

References

Agudelo Ramírez, A., Murillo Saá, L., Echeverry Restrepo, L., & Patiño López, J. (2013). Participación ciudadana y prácticas políticas de jóvenes en la cotidianidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(2), 587-602.

Asamblea General de las Naciones Unidas. (1986). Declaración sobre el derecho al desarrollo.

Asociación para el Avance de las Ciencias Sociales (AVANCSO) e Instituto de Estudios Humanisticos de la Universidad Rafael Landívar (Coords). (2013). Jóvenes en Guatemala: Imágenes, discursos y contextos. Ciudad de Guatemala.

Botero Gómez, P. (2008). Perspectivas teóricas para comprender la categoría de participación ciudadana. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 6(2), 565-611.

CLACSO TV (23 de julio de 2015). Perspectivas: Entrevista a Ernesto Rodriguez [archivo de video]. Recuperado de: https://youtube.com/watch?v=R6mWPCtQZn.

Flores Osorio, J. M. (2014). Investigar desde la periferia. En J. Flores, & J. Aparicio (coords.), Miradas y prácticas de la investigación psicológica y social (págs. 15-44). Puebla: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Fondo de Población de las Naciones Unidas. (2009). El enfoque de juventudes: hacia una visibilización positiva de las personas jóvenes. Costa Rica.

Freire, P. (2007). La educación como práctica de la libertad. Madrid: Siglo XXI Ediciones.

Instituto Nacional de Estadística, et. al. (2011). Primera encuesta nacional de juventud en Guatemal (ENJU). Guatemala.

Jiménez, B., & López, R. (2014). Psicología social crítica e investigación cualitativa: una relación necesaria. En J. Flores, & J. Aparicio, Miradas y prácticas de la investigación psicológica y social (págs. 79-127). Puebla: Bemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Krauskopf, D. (2008). Dimensiones de la participación en las juventudes contemporáneas latinoamericanas. (A. E. Carolina, Ed.) Pensamiento Iberoamericano(3), 165-184.

Published

29-06-2020

How to Cite

Acuña Chacón, J. E. (2020). Participation in community development from the perspective of youth from marginalized areas. Revista Humanismo Y Cambio Social, 31–42. https://doi.org/10.5377/hcs.v0i15.9897

Issue

Section

Artículo y ensayos