The high school student movement in Matagalpa as part of the revolutionary struggle 1975-1979

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/hcs.v0i16.10454

Keywords:

high school, High school student association (AES), guy

Abstract

The student movements in Nicaragua have been present in the historical future of the nation and have had an impact since the beginning of the process of independence of Spain in 1821, although the participation of students during some periods was not visible in society, it should be noted that they have played a fundamental role in the formation of the Nation State and therefore of the historical memory of the country. The Association of Secondary Students must be conceived as a particular movement in Latin America, since it was led by high school students, without conducting the university students of León, Managua or Carazo. These high school students developed various activities of organization, agitation and mobilization in the city of Matagalpa until they reached one of their best known actions as was the "Insurrection of the boys", element that highlights and particularizes it, in the same way they play an important role with their participation in the Sandinista National Liberation Front that guards the overthrow of the Somoza Military Dictatorship on July 19, 1979, which they took standout as grassroots and intermediate cadnois at the Regional Faustino Ruiz "El Cuje".

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Salvador Gutiérrez Buschting, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. UNAN-Managua

Master en derecho público, derecho penal y procesal penal por el Instituto de Estudios e Investigaciones Jurídicas (INEJ), doctorando en primera corte del programa de Doctorado en Historia con mención en Estudios Regionales y Locales Transdisciplinarios de la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua UNAN Managua, con estudios de defensa y seguridad nacional en China Taiwán, España y Nicaragua; ha sido colaborador en el libro de la defensa y seguridad nacional de Nicaragua, actualmente profesor horario externo del departamento de Geografía de la facultad de Humanidades y Ciencias Jurídicas de la UNAN-Managua. )

References

Auge, M. (2000). Los no lugares. Espacio del anonimato. (Una antropología de la post-modernidad). Anagrama, 16.

Benadiba, L. (2011). Fuentes e investigacion hisotirica: Fuentes orales: Historia y Archivos. ORT Campus Virtual. Obtenido de https://campus.ort.edu.ar/noticia/119683/2011-la-historia-oral-en-espa-a

Benadiba, L., & Plotinsky. (2007). . De entrevistadores y relatos de vida. Argentina: S/E.

Bogdan, R., & Taylor, S. J. (1990). Looking at the bright side: A positive approach to qualitative policy and evaluation research. Qualitative Sociology 13, 183-192.

Bracker, M. (1998). LA ENTREVISTA CUALITATIVA. Managua: Universidad Politécnica de Nicaragua (UPOLI).

Cardenal, E. (2003). La Revolucion Predida. managua: Anama.

Castillo, I. (29 de agosto de 2018). Huelga del INEP, 1976. (S. Gutierrez B, Entrevistador)

De Garay, G. (1997). Cuéntame tu historia oral: historias de vida. México: S. A. de C.V. S.A de C.V. Obtenido de http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/42540/articulo2.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Gonzalez, L. (1986). Historia regional. Mexico: Fondo de Cultura Económica.

Gonzalez, L. (1997). Otra invitación a la microhistoria. Mexico: Fondo de Cultura Económica.

Gonzalez, M. (29 de agosto de 2017). La Asociacion de estudiantes de sevundaria de Matagalpa. (S. Gutierrez B, Entrevistador)

Lara, P., & Antunez, A. (2014). La historia oral como alternativa metodológica para las ciencias sociales. Revista de Teoria y Didactica de las Ciencias Sociales, 45-62.

Larguespada, M. (25 de julio de 2016). El movimiento estudiantil en matagalpa AES. (L. Galeano R, Entrevistador)

Lorrondo, M. (2013). Lapices de colores. Elmovimiento estudiantil secundario en Argentina: Investigaciones recientes. CLACSO No. 41, 65-90. Recuperado el 15 de julio de 2020, de "http://biblioteca.clacso.edu.ar/ clacso/posgrados/20140120032433/Larrondo.pdf"

Montoya, L. (27 de Agosto de 2016). La Asociacion de Estudiantes de Secundaria AES de Matagala. (S. Gutierrez B, Entrevistador)

Rueda, C. (2019). Students of Revolution: Youth, Protest, and Coalition Building in Somoza-Era Nicaragua. Austin: University of texas press.

Saenz, F. (23 de julio de 2017). El movimiento estudiantil de matagal AES. (L. Galean R, Entrevistador)

Traña Galeano, M. (1990). Algunas notas sobre el movimiento estudiantil nicaraguense en la primera mitad del siglo XX. Revista Historica No. 1 IHNCA, 97-109.

UNAN-Leon. (13 de julio de 2020). Historia de la UNAN-Leon. Obtenido de UNAN-Leon: https://www. unanleon.edu.ni

Published

10-12-2020

How to Cite

Gutiérrez Buschting, S. (2020). The high school student movement in Matagalpa as part of the revolutionary struggle 1975-1979. Revista Humanismo Y Cambio Social, 47–58. https://doi.org/10.5377/hcs.v0i16.10454

Issue

Section

Artículo y ensayos