The spread of education in preschools (history of early childhood education in Nicaragua)

Authors

  • Ileana Gadea Rivas

DOI:

https://doi.org/10.5377/hcs.v0i6.3520

Keywords:

History of preschool education in Nicaragua, international diffusion of the kindergarten

Abstract

The purpose of this study has been to analyze the process through which kindergarten pedagogy was first introduced in Nicaragua. The study aims at contributing to a better understanding of the history of preschool education. The methods involved archival research and bibliographic and document analysis according to Severino (2008). Documentary sources, such as biography, educational reports, letters, photographs, as well as studies about the history of the kindergarten, were consulted. The results indicate that, at the end of the 19th century, kindergarten pedagogy was first introduced and implemented in Nicaragua in the field of preschool education and teacher training by teachers from the United States at the Young Ladies College of Granada. This process received the influence of the international context of diffusion of the kindergarten and at the same time generated a process of diffusion, teaching and learning in Nicaragua. Therefore, there is a link between the developments of preschool education in Nicaragua with the international kindergarten movement during the second half of the 19th century.

Revista Humanismo y Cambio Social. Número 6. Año 3. Julio - Diciembre 2015: 30-47

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ileana Gadea Rivas

Historiadora e investigadora independiente. Actualmente trabaja su tesis doctoral en Ciencias Sociales, dentro del Programa Universidad del Zulia, Venezuela y Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, UNAN-Managua. Título de su proyecto de investigación: Las ideas pedagógicas en Nicaragua. El propósito de la educación inicial (1979-2013).

References

Allen, A. T., (1989), Vivamos con nuestros hijos: Los movimientos en defensa del jardín de infancia en Alemania y en Estados Unidos, 1840-1914, Revista de Educación, Mujer y Educación, 290, Septiembre-Diciembre, 113-134.

Allen, A. T., (1986), Jardines de niños. Jardines de Dios: Kindergarten y guarderías en Alemania en el Siglo XIX. Revista de Educación, 281, 125-154.

Ayerdis, M. (2004). Consumo, poder e identidad a finales del siglo XIX e inicios del XX en Nicaragua (una aproximación). Consultado en: www.ihnca.edu.ni Consultado el 6/6/15.

Arellano, J. E. (1999). Granada: aldea señorial. Managua: CIRA.

Baader, M. S. (2015). Modernizing early childhood education: The role of German womens movements after 1848 and 1968. En: Willikens, H. The Development of Early Childhood Education in Europe and North America. Londres: Palgrave Macmillan.

Barberena Pérez, A. (1974). Centenario del Instituto Nacional de Oriente. Managua: Imprenta Nacional.

Barnard, H. (1880). Barnards American journal of education. Vol. XXX. Hartford: Office of American Journal of Education.

Bauernschuster, S. y Oliver, F., 2014, Culture, spatial diffusion of ideas and their long lasting imprints-evidence from Froebels kindergarten movement. CESIFO. No. 4749. Consultado en: www.cesifo.org. Consultado el 6/11/15.

Bovalius, C. (1977). Viaje por Centroamérica 1881-1883. Managua: Editorial y Litografía San José. http://memoriacentroamericana.ihnca.edu.ni

Campos Alba, L. (SF). Federico Froebel y la educación en México. Ponencia. XI. Congreso Nacional de Investigación Educativa/9. El Colegio Mexiquense A.C.

Coloma González, F. (1992). Biblioteca Nacional de Nicaragua. B. ANABAD, XL22. Núm. 3-4. Consultado en: dialnet. unirioja.es/descarga/articulo/224193.pdf

Cuadra Pasos, C. (1966). Cabos sueltos de mi memoria. Consultado en: http://enriquebolanos.org

Donovan, J., (1883), Education in Nicaragua, Entrevista a Antonio Zambrana. Manuscrito. Biblioteca Bancroft, Universidad de Berkeley, California.

Froebel, F. (1932). Autobiografía. México: Universidad Nacional Autónoma de México. Sección Editorial. Consultada en: http://www.antorcha. net/biblioteca_virtual/pedagogia/ froebel/indice.html Consultada el 10/9/14.

García Menocal, A. (1886). Report of the US Nicaragua surveying party. http://www.archive.org/details/reportusnicarag00deptgoog Consultado el 10/10/12.

Gobierno de Nicaragua, 4.12.1882, Acuerdo Aprobando unos Estatutos del Colegio de Señoritas de Granada, Capítulo 1o., Artículo 1. Consultado en: www.enriquebolanos.org Consultado el: 14/2/14.

Gómez Carrillo, A. (1883). Instrucción pedagógica centro-americana. San Salvador: Tipografía La Concordia.

González, D. (1894). Primer Congreso Pedagógico Centroamericano. Consultado en: http://www.archive.org/details/primercongresope00guat Consultado el 10/10/12.

Guzmán, E. (1912). Diario Intimo. Managua: Tipografía Nacional. Consultado en: www.enriquebolanos.org Consultado el: 14/2/14.

Hunt, Thomas y col. (2010). Encyclopedia of educational reform and dissent. Londres: Sage.

Lacayo, R. (1881), Carta a Padres de Familia, Solicitudes y diligencias varias, Legajo No. 459, Folio 250. 49-11. Archivo Municipal de Granada, Nicaragua.

López Miranda, M. (1988). Una chontaleña en la educación nacional. Biografía de Josefa Toledo de Aguerri. Juigalpa: Impresiones Técnicas.

Martí, J. (1902). En los Estados Unidos. Vol. III. Habana: Gonzalo de Quesada Editor.

Martínez Ruiz-Funes, M. J., (2012), Los catálogos de material de enseñanza como fuente para el estudio de la cultura material: la recepción y difusión del método Froebel en España, III Foro

Ibérico de Museísmo Pedagógico, V Jornada Científica de la SEPHE.

Consultado en: www. Congresos.um.es/fimupesephe/ Consultado el: /3/15.

Medina, F. (1883). Informe con que el Poder Ejecutivo de Nicaragua da cuenta al Congreso Nacional de sus principales actos en los ramos de relaciones exteriores, fomento e instrucción pública, durante el bienio de 1881-1882. Managua: Tipografía y Calle Nacional.

Morrison, G. (2005). Educación infantil. Madrid: Pearson, Prentice Hall.

Munchow, K. (2006). The relationship between the kindergarten movement, the movement for democracy and the early womens movement in the historical context of the revolution of 1848-49, as reflected in Die Frauen-Zeitung. History of Education, Vol.35 N2.

Núñez, A. (1883). Organización de escuelas normales. Santiago: Imprenta de la Librería Americana.

Ossenbach Sauter, G. 1993, Estado y educación en América Latina a partir de su independencia (Siglos XIX y XX), Revista Iberoamericana de Educación, No. 1.

Peabody, Elizabeth, (1877), Kindergarten Messenger, No. 1 y 2, Vol. 1. Cambridge: Peabody.

Peralta, M. V. (2009). Los primeros jardines infantiles en Latinoamérica. Primera parte: Los casos de Argentina, Nicaragua y Chile en el siglo XIX. Santiago: Gráfica LOM.

Puiggrós, A. (2003). ¿Qué pasó en la educación argentina? Buenos Aires:

Kapelusz Editora.

Rodríguez Rosales, I. (1998). La educación durante el liberalismo: Nicaragua: 1893-1909. Managua: HISPAMER.

Rodríguez Rosales, Isolda (2006). Educación de las mujeres en el siglo XIX o la construcción de una identidad doméstica, Encuentro, Año XXXVIII, No. 73. 97-108.

Severino, A. J. (2007). Metodologia do trabalho científico. Sao Paulo: Cortez Editora.

Toledo de Aguerri, J. (1920). Carta de Roberto Lacayo a Jenaro Lugo, 17 de mayo de 1880. Revista Femenina Ilustrada. Managua: Tipografía Nacional.

Tyler Peabody Mann, M. y Palmer Peabody, E. (1870). Moral culture of infancy, and kindergarten guide. Nueva York: J. W. Schemerhorn & Co.

United States Office of Education (1883). Report of the Federal Security Agency: Office of Education. Washington: United States Government Printing Office.

Upman, Charles, (1881), The Kindergarten in the north-end industrial home, Boston, Frank Leslies Illustrated Newspaper, V. 52, No. 1,340, June 4.

Wiebe, E. (1871). Kindergarten culture. Springfield: M. Bradley & Co.

Wolfe, J. (2007). The Everyday Nation-State: Community and Ethnicity in Nineteenth-Century. Lincoln: University of Nebraska Press.

Wollons, R. y col. (2000). Kindergartens & Cultures. The global diffusion of an idea. New Haven: Yale University Press.

Published

05-04-2017

How to Cite

Gadea Rivas, I. (2017). The spread of education in preschools (history of early childhood education in Nicaragua). Revista Humanismo Y Cambio Social, 30–47. https://doi.org/10.5377/hcs.v0i6.3520

Issue

Section

Artículo y ensayos