The Drawing as a connotative mechanism in the reading comprehension of poems in autistic students.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/rll.v9i1.16103

Keywords:

autism, reading comprehension, poem, connotative mechanism, drawing, image

Abstract

This proposal is based on the application of drawing as a didactic strategy focused on improving the difficulties that autistic students present in the comprehension of poetic texts. The research design is qualitative, descriptive and socio-critical, applied to a sample of four autistic students. The strategy is developed through a didactic sequence of three sessions, a pretest and a posttest; fundamental instruments to evaluate the didactic strategy. Among the results, in the pretest they do not present any analysis regarding connotative mechanisms and the poem. Also, they have great difficulties in grammatical, lexical and orthographic aspects. During the didactic sequence, they do not explain the connotative mechanisms by describing the representative images of such elements, they add unrelated contextualization and present hesitations with polysemous words. However, interpretation, representation and linking improve when the drawing or image is used to decode that connotative meaning to a denotative one. As for the posttest, the students demonstrate a better analysis compared to that performed in the pretest. Finally, it is emphasized that this research is the result of the search for a more inclusive education for autistic people.

 

References

Acebedo, A., Pérez, B. & Ortiz, J. (2017). El dibujo y la pintura como estrategia lúdica para el mejoramiento de la habilidad lectora en los estudiantes de grado primero del colegio Marco Antonio Carreno Silva. [Trabajo de grado, Fundación Universitaria los Libertadores].https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/969/P%C3%A9rezP%C3%A9rezBerthaAlexandra.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Albornoz, K. Frez, N., Jaña, N, Miranda, J. & Rubilar, P. (2014). Comprensión lectora en trastorno específico del lenguaje. Su relación con la comprensión narrativa, inferencias, léxico y decodificación. [Tesis de licenciatura, Universidad de Chile]. http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/130693/Albornoz%20Frez%20Ja%c3%b1a%20Miranda%20Rubilar.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Aldana, L. & Pimienta, D. (2019). Las artes plásticas (dibujo y pintura) como estrategia para el aprendizaje de habilidades comunicativas en un estudiante con trastorno del espectro autistas del centro educativo distrital Jairo Aníbal Niño Laura. [Tesis de licenciatura, Fundación Universitaria los Libertadores]. https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/2199/Aldana Laura_Pimienta_Dayro_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Asociación Mundial de Psiquiatría (1995). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (4a. ed.).

Betancourt, A. & López, M. (2017). La comprensión en el autista. [Trabajo de Grado, Universidad de San Buenaventura Colombia]. http://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstream/10819/4762/1/Comprension_En_Autista_Betancourt_2017.pdf

Cuxart, F. (2000). El autismo aspectos descriptivos y terapéuticos.

Esneca Business School. (10 de enero de 2020). Principales figuras retoricas: qué son y ejemplos. https://www.esneca.com/blog/principales-figuras-retoricas-ejemplos/

Federación Autismo Castillo y León. (2016). Guía para profesores y educadores de alumnos con Autismo. [Archivo PDF]. http://www.infocoponline.es/pdf/guia_para_profesores_y_educadores_de_alumnos_con_autismo.pdf

González, C. (2015). Conceptos: Universo, población y muestra

Juillerat, K., Cornejo, F. y Castillo, R. (2015). Procesamiento semántico de palabras epistémicas y metafísicas en niños y adolescentes con Trastorno de Espectro Autista (TEA) y con Desarrollo Típico (DT). https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082015000300006

Magaña, M., Gómez, A., Fernández, L. & Sanabria, S. (2008). Caracterización de los trastornos del lenguaje y del comportamiento en niños y adolescentes autistas de la escuela especial “Dora Alonso” La Habana.

Penas, M. (2009). Cambio semántico y competencia gramatical.

Pennington, M., Cullinan, D. y Souther, L. (2014). Definición del autismo: Variabilidad en las definiciones y evaluaciones de la Agencia Estatal de Educación para los trastornos del espectro autista. Investigación y tratamiento del autismo. 8 páginas, https://doi.org/10.1155/2014/327271

Ruiz, R., Enríquez, H. & Alemán, J. (2019). Estrategias metodológicas que implementa la docente para favorecer la comprensión lectora en el niño Autista (Síndrome de Asperger) de quinto grado en la asignatura de Lengua y Literatura del colegio Academia Cristiano de Managua Distrito VI del departamento de Managua durante el segundo semestre del año lectivo 2019. [Seminario de graduación para optar al título de Técnico Medio, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua UNAN-Managua] https://repositorio.unan.edu.ni/12840/1/seminario%20de%20graduacion%20revisado%2018-02-2020.pdf

Sánchez, E. (2013). El dibujo como estrategia pedagógica para fortalecer el proceso enseñanza aprendizaje de la lecto-escritura de segundo grado de preescolar. [Ensayo de Licenciatura, Universidad Pedagógica Nacional]. http://200.23.113.51/pdf/30103.pdf

Solé, I. (1987). Las posibilidades de un modelo teórico para la enseñanza de la comprensión Lectora.

Published

15-05-2023

How to Cite

Sandoval Cantillano , A. del C. . (2023). The Drawing as a connotative mechanism in the reading comprehension of poems in autistic students. Revista Lengua Y Literatura, 9(1), 53–67. https://doi.org/10.5377/rll.v9i1.16103

Issue

Section

Didáctica

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.