State of the art on orality from a communicative perspective

Authors

  • Víctor Alfonso Loáisiga Manzanarez

DOI:

https://doi.org/10.5377/rll.v7i2.12278%20

Keywords:

didactics of orality, approach, communication

Abstract

The purpose of this article is to determine the research advances in the study of the didactics of oral language from a communicative perspective. The methodology used corresponds to the phases of documentary research. The first, called initial, determines the problem (didactics of orality from the communicative approach) and eight scientific thesis and article type studies are required. The second phase is the analytical one, five categories of analysis were established, highlighting the Latin American studies of oral language didactics, communicative approach and the time interval from 2011 to date. The third phase is the final one, the main findings are presented. In relation to the first category, the common theoretical elements of the investigations correspond to oratory, verbal and non-verbal language, and argumentation. Also, they suggest the round table techniques, debate and expositions for the development of orality. Likewise, they state that the teachers' difficulty lies in the planning, execution and evaluation of the oral activity. In the second category, Communicative Focus, there are no studies in Nicaragua, those detected correspond to foreign didactic proposals that were not applied. These place emphasis on teacher training on oral didactics, due to the centralization of writing and reading

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blandino-Pérez, L y Ruiz-Duarte, T. (2017). Efectividad del uso de materiales didácticos en la enseñanza de expresión oral en la disciplina de Lengua y Literatura, en estudiantes de noveno grado “B”, turno vespertino, del centro escolar 14 de Septiembre, Municipio El Tuma-La Dalia Departamento de Matagalpa, segundo semestre, del año lectivo 2016. [ Tesis de licenciatura, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, FAREM-Matagalpa] Archivo digital https://repositorio.unan.edu.ni/5037/

Brenes, R. (2011). Desarrollo de la expresión oral y la comprensión auditiva como parte de las competencias comunicativas y desde el enfoque comunicativo, en estudiantes de educación diversificada de colegios públicos de Cartago en el 2009 [ Tesis de doctorado, Universidad Nacional Estatal a Distancia] Archivo digital https://repositorio.uned.ac.cr/reuned/handle/120809/1004

Castillo, J. (2008). El desarrollo de la expresión oral a través del taller como estrategia didáctica globalizadora. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 9(1), 179-203. file:///E:/Downloads/DialnetElDesarrolloDeLaExpresionOralATravesDelTallerComoE-2781929.pdf

Dijk, V. (1981). El análisis del discurso en la organización y representación de la información. Conocimiento de los elementos teóricos. Revista Acimed; 14 (3), 68-97.

Espinoza, K y Cortez, V. (2019). Estrategia metodológica para el desarrollo del proceso de enseñanza aprendizaje de la lengua y literatura desde un enfoque comunicativo [ Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Educación] Archivo digital. http://repositorio.unae.edu.ec/bitstream/56000/1118/1/El%20enfoque%20comunicativo.pdf

Guerrero-García, J. (2014). Estrategias activas interdisciplinarias para fortalecer las habilidades comunicativas en los estudiantes del VII Ciclo, especialidad primaria, de formación magisterial del JESSP Rafael Hoyos Rubio de la Provincia de San Ignacio, 2014 [ Tesis de maestría, Universidad Nacional de Cajamarca] Archivo digitalhttps://repositorio.unc.edu.pe/bitstream/handle/UNC/1332/ESTRATEGIAS%20ACTIVAS%20INTERDISCIPLINARIAS%20PARA%20FORTALECER%20LAS%20HABILIDADES%20COMUNICATIVAS%20EN%20LOS%20ESTU.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Guevara, P. (2016). El estado del arte en la investigación: ¿análisis de los conocimientos acumulados o indagación por nuevos sentidos?, Revista Folios. (44), 165-179. http://www.scielo.org.co/pdf/folios/n44/n44a11.pdf

Loáisiga, V. (2020). Uso de conectores lógicos en el discurso formal de los estudiantes durante el desarrollo de la mesa redonda a través del Modelo de Aprendizaje por Esquemas [ Tesis de licenciatura, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua] Archivo digital https://repositorio.unan.edu.ni/13651/

Lomas, C., Osorio, A., y Tusón, A. (1992). Ciencias del lenguaje: competencia comunicativa y enseñanza de la lengua, Revista Signos, 7, 27-53. http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=590

Melo-Villagomes, G. (2016). Estrategias Didácticas para mejorar la expresión oral en estudiantes de educación básica elemental de la unidad educativa Pasa [ Tesis de licenciatura, Pontificia Universidad Católica del Ecuador] Archivo digital https://repositorio.pucesa.edu.ec/bitstream/123456789/1753/1/76252.pdf

O'shanahan, I. (1996). Enseñanza del lenguaje oral y las teorías implícitas del profesorado. Soportes Audiovisuales e informáticos [ Tesis doctoral, Universidad de la Laguna] Archivo digital ftp://tesis.bbtk.ull.es/ccssyhum/cs27.pdf

Real Academia Española (2014). Diccionario de la lengua española. 23.ª edición. Madrid: Espasa Libros.

Zarza, D. (2017). El desarrollo de la expresión y comprensión oral: propuesta didáctica [ Tesis de maestría, Universidad Internacional de la

Rioja] Archivo digital https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/5109/ZARZA%20GOMEZ%2C%20DAGOBERTO.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Zebadúa, M y García, E. (2012). Cómo enseñar a hablar y escuchar en el salón de clase. Editorial UNAM. https://portalacademico.cch.unam.mx/materiales/libros/pdfs/librocch_hablarescuchar.pdf

Published

01-09-2021

How to Cite

Loáisiga Manzanarez, V. A. (2021). State of the art on orality from a communicative perspective. Revista Lengua Y Literatura, 7(2), 16–28. https://doi.org/10.5377/rll.v7i2.12278

Issue

Section

Didáctica

Most read articles by the same author(s)