Participatory Methodologies: Theory and Social Practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/raices.v2i4.7832

Keywords:

Participatory methodologies, Know how, knowledge management, local knowledge, local development

Abstract

The text «Participatory methodologies: theory and social practice» reflects on the importance of participatory methodologies as a strategy of knowledge dialogue between theory and social practice and to generate a balance point in the collective construction of knowledge and the full participation of Local actors in the development of competencies for life and local development with identity.

The text presents specifically the authors experience during 11 years with the application of participatory methodologies, the text hopes to be a reference of motivation for the incorporation of participatory methodologies in the planning, training, research and formal education processes, not formal and informal and in this way generate strategies that encourage the participation of all local actors in the organizational processes and local development, only then it will be possible to develop local solutions to global phenomena.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ernesto Alejandro Gómez Salazar, , Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua - Managua

    Actualmente Cursa estudios de Doctorado en Desarrollo Humano Sostenible en la Universidad de Milano Bicocca Máster en Antropología Social. Docente  Investigador del Departamento de Antropología, Mentor del Progra- ma Iniciativa Global de Innovación Aplicada ejecutada por Grand Valley University y la UNAN Managua. También ha trabajado como Consultor para el Desarrollo en instituciones de gobierno en temas de empren- dimientos familiares e innovación social. Cuenta con experiencia de formación e investigación en liderazgo, educación popular, políticas públicas, gobernanza, inno- vación y emprendimiento y desarrollo humano. Se de- sempeñó como Coordinador Técnico del Programa de Fomento al Desarrollo Municipal (FODMU) en la Uni- versidad Nacional de Ingeniería, también fungió como representante para Nicaragua del Parlamento Juvenil Centroamericano y México. Coordinó la Función Innovación y Emprendimiento de la Facultad de Humanidades y Ciencias Jurídicas en el trienio 2015-2017.

References

Geilfus, F. (2002 / 2009). 80 herramientas para el desarrollo participativo: diagnóstico. San José: Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura (IICA). ISBN13: 99923-7727-5.

Lane, P., Gómez Salaza, E., & Penn , J. (2018). Exploring a Culture with UNESCO 2030 Objectives and SWOT. Society for Science and Education, United Kingdom, 589 - 602.

Núñez, J. (2014). Lo Comunitario como cualidad en los procesos de desarrollo local. La Habana, Cuba: Editorial Félix Varela.

Published

31-05-2019

Issue

Section

Antropología: experiencias educativas

How to Cite

Participatory Methodologies: Theory and Social Practice. (2019). Raíces: Revista De Ciencias Sociales Y Políticas, 30-38. https://doi.org/10.5377/raices.v2i4.7832

Most read articles by the same author(s)