Learn about each other, dancing. Dance in the promotion of intercultural relations
DOI:
https://doi.org/10.5377/raices.v1i1.3594Keywords:
Dance, Intercultural, Interpersonal Relations, Learning, Cultural mediatorAbstract
In order to talk about the link between dance and interculturalilty, is necessary to remove the history, identities, cultures, and feelings from the dancers that conform one of the most multicultural folkloric ballet group as Nicaragua Mía is.
Through the analysis of interpersonal relations living dancers of this dance group it has been possible to discover the role played family life, companionship and friendship for learning intercultural skills. In other words, what is not seen, and that goes beyond the staging is to have learned about the traditions and customs of the other.
In the Nicaragua Mía group converge different identities and different worldviews. But what has allowed this multicultural group become a cultural group has been the active role that each of the dancers and the same dance teacher played as cultural mediators. The ethnographic method allowed us to understand the learning process leading to the group not only to rediscover their culture, but to interpret and translate for others. While opening the possibility to know the roots of the other and evaluate them.
Raíces - Revista Nicaragüense de Antropología. Año 1 No. 1/2017: 118-132
Downloads
References
Aguirre, A. (1995). Etnografía: Metodología Cualitativa en la Investigación Sociocultural. Barcelona: Boixareu Universitaria Marcombo.
Atkinson, P. (1994). Etnografía. Metodos de Investigación . Madrid: Paidós Ibérica.
Castilllo, Lengua, L. (2011). Caracterización psicométrica de un instrumento de clima organizacional en el sector educativo universitario colombiano. International Journal or Psychological Research, 4(1), 40-47.
Centeno, R. (05 de Junio de 2014). Patrones culturales que inciden en el comportamiento. (D. Paizano, Entrevistador)
Delgado, A. A. (Junio de 2002). Gazeta de Antropología. Obtenido de http://www.ugr.es/~pwlac/G18_14Angel_Acuna_Delgado.html
García, L. (05 de Junio de 2014). Patrones culturales que inciden en el comportamiento. (D. Paizano, Entrevistador)
Grijalva Matamoro, L. d. (2013). El comportamiento social y la diversidad cultural en el Grupo de Danza Nicaragua Mía de los becados internos en la UNAN-Managua. Managua: Unan- Managua.
Guber, R. (2001). La etnografia, método, campo y reflexividad. Bogotá: Norma.
Joshert, A. (20 de Octubre de 2008). Teatro: Cultura Artistica en ICESI. Recuperado el Noviembre de 2013, de http://ej-cali.blogspot.com/
León Báez, J. (2011). La Máscara y su prescencia en Nicaragua. Managua: Fondo editorial INC.
Naranjo, L. M., & Gonzalez, F. M. (2001). Inserción de los proyectos pedagogicos de aula en las prácticas profesionales de la docencia. MULTICIENCIAS- Ciencias de la educación, 1(2), 117-128.
Oporta, D. (05 de Junio de 2014). Patrones culturales que inciden en el comportramiento de los integrantes del grupo de danza. (D. Paizano, Entrevistador)
Pastor, B. G. (23 de Noviembre de 2007). Introducción a la Mediación Intercultural en el ámbito educativo. Recuperado el 24 de Agosto de 2015, de Introducción a la Mediación Intercultural en el ámbito educativo.: http://www.tonosdigital.es/ojs/index.php/tonos/article/viewFile/182/142
Reyes, D. (05 de Julio de 2014). Patrones culturales que inciden en el comportamiento. (D. Paizano, Entrevistador)
Taylor, E. (1871). La cultura Primitiva. Gran Bretaña.
Tobal, J. (05 de Junio de 2014). Patrones culturales que inciden en elos comportamientos. (D. Paizano, Entrevistador)