Non-formal environmental education, a fertile opportunity for sustainable Rural Development in the Molino Norte producing basin, Matagalpa
Abstract
The present essay refers to the level of preeminence that environmental education possesses from its three dimensions (formal, non-formal, informal), nevertheless this study addresses environmental education from the non-formal level, as a generator of sustainability in the Water basin Molino Norte, Matagalpa, where it is proposed the creation of a training program based on sustainability theories, rural development, joint vision, social constructivism, participatory action, bio ecological-systemic theory, environmental concern and ecological behavior.
At present, there is a legal framework constituted in forums, summits, and assemblies; at the international, national and local level, where it is possible to sign agreements and commitments agreed by most of the nations of the world. However, it must be considered that, traditionally, environmental management models have been based on a reductionist approach to environmental problems, since they have been directed more towards the correction of environmental problems than towards prevention. In addition, the implementation of isolated actions, arising from nowhere, is clearly observed, and these must really respond to theoretical and practical foundations that allow the balance between the use of the natural resource and its conservation-protection, that is to say sustainable management of the resources of the territory, of Inclusive, equitable and sustainable way to improve the quality of life of its inhabitants.
Downloads
References
Arríen, G., J. B. y Lucio Gil, R. (2012). Activando la educación: oportunidad y reto permanentes del país. Managua: IDEUCA. Recuperado de 165.98.12.83/1042/1/activando_la_educación_oportunidad…2012.pdf
Arríen, J. B. (2010). El bien común de la Tierra y de la Humanidad. En Andino, P., C.A. (ed.), Activando la Educación. Oportunidad y reto permanentes del país (pp. 353-354). Managua:IDEUCA.
Bru, M. P. y Basagoiti, M. R. (2003). La investigación-acción participativa como metodología de mediación e integración sociocomunitaria. Comunidad. 3, Recuperado de: http//www.pacap.net/es/publicaciones/pdf/comunidad/6/documentos_investiga
Chacón-Ortiz, M. (mayo-agosto 2015). El proceso de evaluación en educación no formal: Un camino para su construcción. EDUCARE, 19(2), 21-35.
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro: compendio. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. París.
UNESCO.Gobierno de Nicaragua. (2012). Plan Nacional de Desarrollo Humano 2012-2016. Managua, Nicaragua, Gobierno de Unidad y Reconciliación Nacional.
González, A. (2002). La preocupación por la calidad del medio ambiente. Un modelo cognitivo sobre la conducta ecológica (Tesis de Doctorado). Universidad Complutense de Madrid, España.
González, G. E. (2001). ¿Cómo sacar del coma a la educación ambiental? La alfabetización: un posible recurso pedagógico-político. Ciencias Ambientales, 22, 15-23. Recuperado de: www.anea.org.mx/docs/Gonzalez-Alfabetizacion.pdf
Kammerbauer, H. et al (2010). Modelo de cogestión adaptativa de cuencas hidrográficas. Propuesta conceptual basada en la revisión crítica de las experiencias en Honduras y Nicaragua. CATIE.
MAGFOR. (2010). Plan de Adaptación a la variabilidad y el Cambio Climático en el Sector Agropecuario, Forestal y Pesca en Nicaragua. Managua, Nicaragua.: Ministerio Agropecuario y Forestal.
MARENA-POSAF. (2001). Plan de ordenamiento de la microcuenca Molino Norte. Informe Técnico No. IV. Managua, Nicaragua.
Marúm-Espinoza, E. y Reynoso-Cantú, E.L. (2014). La importancia de la educación no formal para el desarrollo sustentable en México. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), México, UNAM-IISUE/Universia, V (12), 137-155. Recuperado de: http://ries.universia.net/index.php/ries/article/view/444.
Martínez, R. (2012). Ensayo Crítico sobre Educación Ambiental. Revista Electrónica Diálogos Educativos. 12 (24), 70-104. Recuperado de: http://www.dialogoseducativos.cl/revistas/n24/martinez
Mendieta, L., M. (2008a). Lineamientos para un programa de educación ambiental no formal para el barrio “El Rodeo”, Distrito VI, Managua. La Calera, 8(10), 46-55.
Mendieta, L., M. (2008b). . Sistema de indicadores socioambientales para el barrio “El Rodeo”, Distrito VI, Managua. La Calera, 8(10), 40-45.
Lacki, P. (s.f.). Desencuentros entre educación y desarrollo rural. Brasil, Oficina Regional de Educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe.
Lucio Gil, R. (2010). Educación y nueva ruralidad. En Andino, P., C.A. (ed.), Activando la Educación. Oportunidad y reto permanentes del país (pp. 307-309). Managua: IDEUCA.
Papa Francisco. (2015). Carta Encíclica LAUDATO SI’ del Santo Padre Francisco sobre el cuidado de la casa común. El Vaticano, Roma.
Ruvalcaba, M. C. I. /2010). Educación ambiental como factor de cambio; conocer, interpretar y aprender para mejorar desde lo Gloca. España: Universidad Autónoma de Barcelona.
Sánchez, A. (2009). Propuesta de Capacitación de Educación Ambiental para la Comunidad de San Andrés, La Palma, Pinar del Río (Tesis de Maestría). Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Cuba.
Torrico, L. E., Santín, C., Andrés, V., M, Alarez-Dardet, S.M. y López, M.J. (Junio, 2002) El modelo ecológico de Bronfrenbrenner como marco teórico de la Psicooncología. Anales de psicología, 18(1), 45-59.
UNESCO, UNICEF, Banco Mundial, UNFPA, PNUD, ONU Mujeres y ACNUR. (2015). Educación 2030. Declaración de Incheon y Marco de Acción: Hacia una educación inclusiva y equitativa de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos (Proyecto final para adopción). Foro Mundial sobre la Educación 2015, 19-22 de mayo de 2015, Incheon, República de Corea. 59 p.
UNESCO. (2013). Una Mirada actual a la Educación encierra un Tesoro: evaluar la influencia del Informe Delors de 1996. Investigación y perspectivas en educación/UNESCO: Contribuciones temáticas, 4.
Vilches, A., Gil, P., Toscano, J.C. y Macías, O. (2016). La sostenibilidad o sustentabilidad como [r]evolución cultural, tecnocientífica y política. Recuperado de: http://www.oei.es/decada/accion.php?accion=000
Vilches, A., y Gil, D. (2010). Educación para la sostenibilidad y educación ambiental. Investigación en la Escuela. 5 - 15.
Vilches, A. y Pérez, D. (2010). ¿Cómo puede contribuir la educación a la creación de un futuro sostenible? EUREKA, 297-315.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal agree to the following terms.
- The author or authors of the articles, essays or research grant the National Autonomous University of Nicaragua, Managua (UNAN-Managua) the editing rights (copyright) of the submitted work, therefore the University has the exclusive right to publish the article for the entire copyright period.
- These copyrights/authors authorize Torreón Universitario Magazine and the University to edit and disseminate/publish the article in said Magazine, including printed and electronic reproduction, storage, retrieval and any other type of publication, and sources of secondary information as services. of summaries and databases, they also empower it to protect the article against unauthorized use for dissemination by printed or electronic media (PDF, HTML, EPUB, XML or others).
License for use of content
The magazine uses the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
Under this statement:
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. It can be copied, distributed and transmitted publicly as long as the author and source are cited (Revista Torreón Universitario), it should not be modified or used for any commercial purpose. The full license can be found at http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.