Application of the New School Model in the University in the Country Side Program of UNAN-MANAGUA, 2015

Authors

  • Julio Cesar Laguna Gámez UNAN-MANAGUA, FAREM-MATAGALPA
  • Karla Patricia Dávila Castillo UNAN-MANAGUA, FAREM-MATAGALPA
  • Enriqueta del Carmen Caldera Reyes UNAN-MANAGUA, FAREM-MATAGALPA

Abstract

This article is based on the level of implementation of the New School Model in the Universidad in the Country Side program, with the application of active methodologies, where the center of the teaching-learning process is the student. The use of modular guides is important in the application of the model. The study was performed based on the engineering in sustainable rural development, in the municipality of El Tuma La Dalia, department of Matagalpa, Nicaragua. The universe under study are students and also teachers who teach the fourth class of sustainable rural development and tries to check the level of implementation of the New School Model. In the research, survey, interview and observation were executed. This model is being developed at a good level, but still prevail some features of traditional education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

COLBERT, V. (1999). Mejorando el acceso y la calidad de la educación para el sector rural pobre. El caso de la Escuela Nueva en Colombia. OEI Ediciones, Revista Iberoamericana de Educación, N° 20. Disponible en: http://rieoei.org/rie20a04.htm, Consultado el 06-01-2016

CRECE (2007). Escuela Nueva en Caldas, 25 años. Sistematización de la experiencia educativa desarrollada en el Sector Rural del Departamento de Caldas, en el marco de la Alianza Público-Privada entre la Gobernación de Caldas y el Comité de Cafeteros de Caldas.

DEWEY, J. (1967). Experiencia y Educación. Argentina: Editorial Losada. Buenos Aires.

DÍAZ, M. (s.f.). Cambio de Paradigma Metodológico en la Educación Superior. Exigencias que conlleva. España: Universidad de Oviedo. Disponible en: http://fido.palermo.edu/servicios_dyc/encuentro2007/02_auspicios_publicaciones/actas_diseno/articulos_pdf/A010.pdf. Consultado 24-12-2015

GALLEGO, L.H. & OSPINA, J.R. (1995). Escuela Nueva Dimensionada en la Educación Básica. Colombia: Litógrafos Asociados LTDA Manizales.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. (2010). Manual de Implementación Escuela Nueva. Generalidades y Orientaciones Pedagógicas para Transición y Primer Grado, Tomo I. ISBN libro: 978-958-8712-41-3. MEN, Bogotá, Colombia.

MOGOLLÓN, O. & SOLANO, M. (2011). Escuelas Activas. Apuestas para Mejorar la Calidad de la Educación. FHI360. Washington, DC., USA.

OSSA, A.J. & CORTES, M.A. (2009). La Postprimaria Rural con Escuela Nueva. Colombia: Comité Departamental de Cafeteros de Caldas. Manizales.

ROGOFF, B. (1993). Aprendices del pensamiento: El desarrollo cognitivo en el contexto social. Barcelona, España: Paidós.

TORREGO, J.C. (2011). Alumnos con altas capacidades y aprendizaje cooperativo. Un modelo de respuesta educativa. Madrid, España: Universidad de Alcalá. ISBN: 978-84-675-5226-3.

UNIVERSIDAD DE CALDAS (2011). Documento Maestro del Técnico Profesional en Desarrollo Rural Sostenible del Proyecto ALFA III. Universidad en el Campo. Colombia. 243 p.

Published

15-10-2015

How to Cite

Laguna Gámez, J. C., Dávila Castillo, K. P., & Caldera Reyes, E. del C. (2015). Application of the New School Model in the University in the Country Side Program of UNAN-MANAGUA, 2015. Revista Torreón Universitario, 4(11), 68–77. Retrieved from https://revistas.unan.edu.ni/index.php/Torreon/article/view/3320

Issue

Section

SCIENTIFIC ARTICLES