New Evaluation Model Proposed for Full Time Professors in FAREM-CARAZO

Authors

  • Raúl Alberto Medrano Chávez UNAN-MANAGUA, FAREM-CARAZO

Abstract

This document contains the proposal of a new evaluation model for the professorate in FAREM-Carazo, which contributes to extend the process of evaluation as a mean of reflection and improvement for the professorate in the teaching components.

For the elaboration of the diagnostic instrument, the necessity of applying two types of questionnaire with open questions was considered, this was with purpose of getting high quality information of the academic government units and the professorate.

The implementation of the spider web instrument that comprises the teaching, investigation, management and extension aspects was validated and applied to the professorate by head department directors. The professorate showed acceptance to the instrument applied, and above all, the huge necessity of strengthening the investigation aspect and the management level of the professorate and faculty authorities was evidenced.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BÉCQUER, B. (2001). Cuadro de Mando de Recursos Humanos. Barcelona: Edipe.

BELTRÁN, M. R. (2004). ¿Es posible evaluar la docencia en la universidad? Mexico: Anuies.

BERNHEIM, C. T. (2006). Tendencias de la educación superior en el mundo y en América Latina y el Caribe. Recuperado el 27 de septiembre de 2011, de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414

BUSTAMANTE, E. D. (2009). La evaluación de los docentes en America latina. Recuperado el 16 de septiembre de 2011, de http://www.monografias.com

BUTTERISS, M. (2001). Reinventado Recursos Humanos. Barcelona: Edipe.

CANE, S. (2000). Cómo triunfar a través de las personas. Colombia: McGraw-Hill.

DÍAZ, M. R. (2004). La evaluación de la docencia en la universidad. Mexico: Editorial UNAM.

FERNÁNDEZ, A. (2000). La Función de los Recursos Humanos en tiempos de cambio. Barcelona: Gestión 2000.

GARCÍA, M. V. (2009). Cambios en la cultura del alumno. Recuperado el 20 de julio de 2011, de http://www.epsc.upc.edu/projectes/usuaris/miguel.valero/.../docencia/.../portfolio

MARCH, A. F. (2010). El portafolio docente como estrategia formativa innovadora del profesorado novel universitario. Un estudio de casos. Recuperado el 05 de septiembre de 2011, de http://www.revistaeducacion.mec.es/doi/358_077.pdf

MONTENEGRO, I. (2007). Evaluación del desempeño docente:fundamentos,modelos e instrumentos. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

RODRÍGUEZ, L. R. (2005). Profesionalización de la docencia universitari: Transformación y Crisis. México: Plaza y Valdés.

SÁNCHEZ, M. P. (2010). Técnicas docentes y sistemas de evaluación en la educación superior. España: Narcea S.A.

SANDINO, E. (2005). La educación terciaria. Recuperado el 15 de agosto de 2011, de http://www.ufg.edu.sv/ufg/theorethikos/art4.doc

UNAN-Managua (2008). Plan estrategico institucional 2011-2015. Recuperado el 03 de ocubre de 2011, de http://www.unan.edu.ni/images/stories/documentos/Plan_estrategico.pdf

Published

15-10-2015

How to Cite

Medrano Chávez, R. A. (2015). New Evaluation Model Proposed for Full Time Professors in FAREM-CARAZO. Revista Torreón Universitario, 4(11), 28–45. Retrieved from https://revistas.unan.edu.ni/index.php/Torreon/article/view/3323

Issue

Section

SCIENTIFIC ARTICLES