Systematization of experiences with undergraduate students in internships and placements

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/recoso.v7i12.19649

Keywords:

Systematization, practices and internships, teaching experience

Abstract

The Biotechnology Research Center of the National Autonomous University of Nicaragua, Managua (CIB/UNAN-Managua) has been implementing different strategies in the training processes through practices and internships carried out by students in years III, IV, and V  related to Biotechnology careers; The systematized period was 2019-2023. The objective of the experience systematization process was to present the methodology that contributed to the improvement and transformation of educational processes through practices and internships, as well as the recognition of the work of students. During the evaluated period, 280 students were involved. The majority of students belonged to the Environmental Chemistry major at the Faculty of Sciences and Engineering of UNAN-Managua, followed by the Industrial Chemistry and Biology majors. The most prevalent type of practices was familiarization practices, accounting for 28% of the total. Practicum plays a crucial role in the professional development of young individuals, and the way internships are conducted is the primary mode of learning at the CIB/UNAN-Managua. Therefore, the experiences gained allow us to enhance our approach to make it transformative and to present detailed data that substantiate the teaching work at the CIB/UNAN-Managua. Emphasis was placed on areas of student opportunities to effectively cultivate professionals

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, A. G. (2016). Sistematización de experiencias de las pasantías profesionales en la organización de bienestar estudiantil. Saber UCV. http://saber.ucv.ve/bitstream/10872/20363/1/TEG Hernández Teresita.pdf

Aráuz Silva, M. d., Real Sabogal, S. E., Osorio Mayorga, V. V., y Moncada López, G. E. (2022). Experiencias de sistematización de los programas Consejerías de los programas Consejerías de las Comunidades Educativas las Comunidades Educativas y Consejerías Familiares y Consejerías Familiares (2015-2018). Índice, 2(3), 131-146. https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/78

Barrera Villavelásquez, T. D., Soto Valenzuela, M., Velducea Velducea, W., Marín Uribe, R., Franco Díaz, P., Laguna, A., y Guzmán Ibarra, I. (14 de julio de 2021). Sistematización de experiencias como método para la retroalimentación de la práctica educativa. Revista Ciencias de la Actividad Física, 22(2), 69-79. doi:https://doi.org/10.29035/rcaf.22.2.6

Beltrán, Y. (2018). La biotecnología dentro de la formación de los estudiantes universitarios con perfiles afines. Biotecnología.

CEPAL. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Consejo Nacional de Universidades [CNU]. (2022,a). Normativa Metodológica para Pasantías de Estudiantes Universitarios del Consejo Nacional de Universidades (CNU). Managua, Nicaragua.

Consejo Nacional de Universidades [CNU]. (2023,b). Plan Nacional de Educación Universitaria 2023-2026. Managua, Nicaragua. Obtenido de https://cnu.edu.ni/wp-content/uploads/2024/01/Plan-Nacional-de-Educacion-Universitaria_2023-2026_.pdf

Espinoza-Riveros, V. B. (2022). Incidencias de las pasantías o prácticas profesionales en la formación universitaria de la Universidad Nacional de Asunción, Paraguay. Scielo.

Gutiérrez Zuluaga, F. A. (2019). Sistematización de prácticas y experiencias educativas (Edición 1). Alcaldía de Medellín. https://abacoenred.org/wp-content/uploads/2021/04/Sabemos_mas_de_lo_que_sabemos_sistematiz.pdf

Jara H., O. (2018). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos posibles. Centro Internacional de Educación y Desarrollo - CINDE, 6(1). http://repositorio.unan.edu.ni/2986/1/5624.pdf%0A

Jara Holliday, Ó. (2012). Orientaciones teórico-prácticas para la sistematización de experiencias. UDGVirtual/UDGVirtual.https://centroderecursos.alboan.org/ebooks/0000/0788/6_JAR_ORI.pdf

MHCP/MINSA. (2022). Proyecto de Respuesta al COVID-19 en Nicaragua. https://www.minsa.gob.ni/sites/default/files/publicaciones/PPPIProy.%20Respuesta%20al%20Covid-19%20en%20Nicaragua-Financ.%20Adicional.pdf

Navarro, A. (2013). La investigación en educación: Los procesos de Sistematización de Experiencias Educativas. Oficios Terrestres 1(17). http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/oficiosterrestres/article/view/1955/1754

PAHO. (2021). Consideraciones para la aplicación y el ajuste de las medidas sociales y de salud pública en el contexto de la COVID-19: orientaciones provisionales.

Downloads

Published

15-12-2024

Issue

Section

Artículos Educación Arte y Humanidades

How to Cite

Systematization of experiences with undergraduate students in internships and placements. (2024). Revista Compromiso Social, 7(12), 67-76. https://doi.org/10.5377/recoso.v7i12.19649

Most read articles by the same author(s)