TOWARDS MULTIDISCIPLINARY AND INTERDISCIPLINARY RESEARCH: REFLECTION ON THE APPLICATION OF PARTICIPATORY METHODOLOGIES AND RESEARCH PARTICIPATORY ACTION IN SOCIAL SCIENCES
DOI:
https://doi.org/10.5377/hcs.v0i5.4996Keywords:
Multidisciplinary research, qualitative research, quantitative research, participatory action research, individualism and collectivismAbstract
Participatory Action Research (PAR) and the Participatory Methodologies (MP) in social research has enabled great advances in research development. Interdisciplinary and multidisciplinary research have been difficult to work harmoniously due to several reasons. This leads us to think over methodologies to be used by multidisciplinary team research, which highlight importance of participatory methodologies (MP) and participatory action (IAP) to strengthen this research approaches, and also contribute to solve research problems within disciplines. This work was conducted through desk research and analysis of case of studies where multidisciplinary and interdisciplinary research was applied. The main objective was to analyze the importance of Participatory Methodologies (MP) and Participatory Action, to strengthen the research approaches. It is not expected to discredit the research process, but think over methodological proposal for interdisciplinary and multidisciplinary research.
Downloads
References
Bartle, P. (08 de Agosto de 2007). Esquema de la estrategia del Programa de Gestion Comunitario. Obtenido de Colectivo de Potenciacion Comunitario : http://cec.vcn.bc.ca/mpfc/modules/stratsks.htm
Carrasco, R. (6 de Agosto de 2015). La investigación interdisciplinaria e internacional. Obtenido de www.unife.edu.pe/centro-investigacion/
boletin/enlaces/1.
Colmenares, A. M., & Piñero, M. L. (2006). La investigación acción: Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de
realidades y prácticas socio-educativas. Laures-Redalyc, 96-114.
Deslauriers, J. (2004). Investigación Cualitativa.
Pereira: Editorial Papiro.
Eizagirre, M., & Zabala, N. (7 de Agosto de 2006). Diccionario de Acción Humanitaria. Obtenido de http://www.dicc.hegoa.ehu.es/listar/mostrar/132
Escobar, Y. C. (2010). Interdisciplinariedad: desafío para la educación superior y la investigación. Revista Luna Azul, 156-169.
Freire, P. (1970). Pedagogía del Oprimido. Argentina:Siglo XXI.
Geilfus, F. (2002). Las 80 Herramientas para el desarrollo participativo. San Jose : IICA.
Gil, J., & Martinez Perez , S. (2014). La importancia de las relaciones investigador-investigado: el caso de las narrativas de vida profesional.
Tendencias Pedagogicas, 225-240.
Herreras, E. B. (10 de Agosto de 2015). Docencia a traves de la investigación-acción. Obtenido de Revista Iberoamericana
de Educación: http://www. rieoei.org/ deloslectores/682Bausela.PDF
Kapila, S., & Moher, R. (1995). Disciplinas interactivas: Principios para la Investigación Interdisciplinaria. Otawa: INTERNATIONAL DEVELOPMENT RESEARCH CENTRE POLICY AND PLANNING GROUP.
Mella, O. (2000). Grupos Focales. Chile : Documento de Trabajo.
Navarro, M. (2010). Estrategias para una educación superior descolonizadora intra e intercultural. Bolivia : FUNPROEIB Andes.
Orti, A. (1995). La confrontacion de modelos y niveles epistemologicos en la genesis e historia de la investigacion social. En J. M. Delgado, & J. Gutierrez , Métodos y técnicas cualitativas de investigación de investigación en las ciencias sociales (págs. 84-94). Madrid : Sintesis Psicologica.
Sampieri, R. H., Fernandez Collado, C., & Baptista Lucio, M. (2010). Metodología de la investigación. Quinta edición. México: Interamericana Editores.
Solano-Alpízar, J. (2015). Descolonizar la educación o el desafío de recorrer un camino diferente. Revista Electrónica Educare , 117-129.