TOWARDS MULTIDISCIPLINARY AND INTERDISCIPLINARY RESEARCH: REFLECTION ON THE APPLICATION OF PARTICIPATORY METHODOLOGIES AND RESEARCH PARTICIPATORY ACTION IN SOCIAL SCIENCES

Authors

  • Norling Solís Narváez , Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua UNAN-Managua.

DOI:

https://doi.org/10.5377/hcs.v0i5.4996

Keywords:

Multidisciplinary research, qualitative research, quantitative research, participatory action research, individualism and collectivism

Abstract

Participatory Action Research (PAR) and the Participatory Methodologies (MP) in social research has enabled great advances in research development. Interdisciplinary and multidisciplinary research have been difficult to work harmoniously due to several reasons. This leads us to think over methodologies to be used by multidisciplinary team research, which highlight importance of participatory methodologies (MP) and participatory action (IAP) to strengthen this research approaches, and also contribute to solve research problems within disciplines. This work was conducted through desk research and analysis of case of studies where multidisciplinary and interdisciplinary research was applied. The main objective was to analyze the importance of Participatory Methodologies (MP) and Participatory Action, to strengthen the research approaches. It is not expected to discredit the research process, but think over methodological proposal for interdisciplinary and multidisciplinary research.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Norling Solís Narváez, , Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua UNAN-Managua.

    Estudiante del V de Antropología Social. Departamento de Antropología, Facultad de Humanidades y Ciencias Jurídicas. Ganador del Primer lugar en la Jornada Universitaria de Desarrollo Científico (JUDC) Facultativa, con la investigación, “Patrones socioculturales, formas de organización e intercambio entre los comerciantes del Mercado Oriental (trabajo que se presenta en la revista bajo otro título). Pertenece al colectivo de Alumnos ayudantes de la UNAN-Managua. Otras de las actividades académicas donde ha participado, en calidad de facilitador, son los talleres de liderazgo y cambio social a jóvenes en Batahola Norte, promovidos por la Facultad.

References

Bartle, P. (08 de Agosto de 2007). Esquema de la estrategia del Programa de Gestion Comunitario. Obtenido de Colectivo de Potenciacion Comunitario : http://cec.vcn.bc.ca/mpfc/modules/stratsks.htm

Carrasco, R. (6 de Agosto de 2015). La investigación interdisciplinaria e internacional. Obtenido de www.unife.edu.pe/centro-investigacion/

boletin/enlaces/1.

Colmenares, A. M., & Piñero, M. L. (2006). La investigación acción: Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de

realidades y prácticas socio-educativas. Laures-Redalyc, 96-114.

Deslauriers, J. (2004). Investigación Cualitativa.

Pereira: Editorial Papiro.

Eizagirre, M., & Zabala, N. (7 de Agosto de 2006). Diccionario de Acción Humanitaria. Obtenido de http://www.dicc.hegoa.ehu.es/listar/mostrar/132

Escobar, Y. C. (2010). Interdisciplinariedad: desafío para la educación superior y la investigación. Revista Luna Azul, 156-169.

Freire, P. (1970). Pedagogía del Oprimido. Argentina:Siglo XXI.

Geilfus, F. (2002). Las 80 Herramientas para el desarrollo participativo. San Jose : IICA.

Gil, J., & Martinez Perez , S. (2014). La importancia de las relaciones investigador-investigado: el caso de las narrativas de vida profesional.

Tendencias Pedagogicas, 225-240.

Herreras, E. B. (10 de Agosto de 2015). Docencia a traves de la investigación-acción. Obtenido de Revista Iberoamericana

de Educación: http://www. rieoei.org/ deloslectores/682Bausela.PDF

Kapila, S., & Moher, R. (1995). Disciplinas interactivas: Principios para la Investigación Interdisciplinaria. Otawa: INTERNATIONAL DEVELOPMENT RESEARCH CENTRE POLICY AND PLANNING GROUP.

Mella, O. (2000). Grupos Focales. Chile : Documento de Trabajo.

Navarro, M. (2010). Estrategias para una educación superior descolonizadora intra e intercultural. Bolivia : FUNPROEIB Andes.

Orti, A. (1995). La confrontacion de modelos y niveles epistemologicos en la genesis e historia de la investigacion social. En J. M. Delgado, & J. Gutierrez , Métodos y técnicas cualitativas de investigación de investigación en las ciencias sociales (págs. 84-94). Madrid : Sintesis Psicologica.

Sampieri, R. H., Fernandez Collado, C., & Baptista Lucio, M. (2010). Metodología de la investigación. Quinta edición. México: Interamericana Editores.

Solano-Alpízar, J. (2015). Descolonizar la educación o el desafío de recorrer un camino diferente. Revista Electrónica Educare , 117-129.

Downloads

Published

09-10-2017

Issue

Section

Student Texts

How to Cite

TOWARDS MULTIDISCIPLINARY AND INTERDISCIPLINARY RESEARCH: REFLECTION ON THE APPLICATION OF PARTICIPATORY METHODOLOGIES AND RESEARCH PARTICIPATORY ACTION IN SOCIAL SCIENCES. (2017). Revista Humanismo Y Cambio Social, 74-82. https://doi.org/10.5377/hcs.v0i5.4996

Most read articles by the same author(s)