Knowledge about Sexuality in Students of Social and Legal Sciences at UNAN-Managua during 2023
DOI:
https://doi.org/10.5377/hycs.v1i24.19893Abstract
Sexual and reproductive health is of great importance and is defined as a process linked to human development, beginning at birth and continuing throughout life. The objective of this study was to assess the level of knowledge of students from the Faculty of Social and Legal Sciences at the National Autonomous University of Nicaragua (UNAN-Managua) regarding fundamental concepts of sexuality. The methodology highlights that it is a descriptive, cross-sectional, observational study with a quantitative, retrospective approach. The population consisted of 4,417 active students from the first to the fifth year. The sample was made up of 300 students, selected for convenience. Among the main results, it was observed that out of the 300 students surveyed, the level of knowledge about sexuality was 54% (poor), 13% (average), 10% (good), 8% (very good), and only 15% (45 students) had excellent knowledge on the topic. The findings generally indicated a low level of knowledge
about sexuality among the participants, despite the fact that most reported having received sexual education at home and in educational institutions.
Downloads
References
Barriga Jiménez S. (2016). La sexualidad como producto cultural. Perspectiva histórica y
psicosocial.
Barriga, S. (2014). LA SEXUALIDAD COMO PRODUCTO CULTURAL. Perspectiva histórica
y psicosocial. ANDULI. Revista Andaluza De Ciencias Sociales, (12), 91–111.
Cardona D, Deisy V, Ariza-Gerena, Alejandra, Gaona-Restrepo, Cindy, y Medina-Pérez,
Óscar Adolfo. (2015). Conocimientos sobre sexualidad en adolescentes escolares
en la ciudad de Armenia, Colombia. Revista Archivo Médico de Camagüey,
(6), 568-576. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-
&lng=es&tlng=es.
Fondo de Población de las Naciones Unidas (2013) Estrategia Regional de UNFPA sobre
Adolescencia y Juventud para América Latina y el Caribe https://lac.unfpa.org/sites/
default/files/pubpdf/Estrategia%20Regional%20A%26J%20LACRO%202013.pdf
García Mañas A. y Perpiñán M. (2011). La sexualidad en adolescentes y jóvenes. Evidencias
en pediatría.
González A., Electra, y Molina G., Temístocles. (2017). Religiosidad juvenil y su asociación
a comportamientos sexuales en adolescentes consultantes en un centro de salud
sexual y reproductiva en la Región Metropolitana. Revista chilena de obstetricia y
ginecología, 82(4), 396-407. https://dx.doi.org/10.4067/s0717-75262017000400396
Herney A, Rengifo-Reina, Córdoba-Espinal, A, y Serrano-Rodríguez, M. (2012).
Conocimientos y prácticas en salud sexual y reproductiva de adolescentes escolares
en un municipio colombiano. Revista de Salud Pública. 14(4) 558-569
Instituto Nacional de Estadística. (2023). Glosario de Conceptos. INE. https://www.ine.es/
DEFIne/?L=0
Ministerio de Salud (2022). Dossier Salud Sexual, Reproductiva y VIH.
Munguía Argeñal, I. (2018, 28 de febrero). Nicaragua sigue con la segunda tasa más alta de
embarazos en adolescentes en América Latina. La Prensa. https://www.laprensani.
com/2018/02/28/nacionales/2384059-nicaragua-embarazos-en-adolescentes
Organización Mundial de la Salud. (2024) Embarazo en la adolescencia.
Ramírez, A. (2009). La teoría del conocimiento en investigación científica: una visión
actual. Anales de la Facultad de Medicina, 70(3), 217-224. http://www.scielo.org.pe/
scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-55832009000300011&lng=es&tlng=es.
Ramirez, A. V. (2023). La teoría del conocimiento en investigación científica: una visión
actual.
Raudez Rodríguez M y Treminio Zeledón J. (2010) Educación de la Sexualidad. Guía Básica
de consulta para docentes. https://nicaragua.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/
Guia%20Educacion%20de%20la%20Sexualidad_0.pdf
Vera-Alanís, Lorena Yuliana, & Fernández-Fuertes, Andrés Avelino. (2021). Análisis
del conocimiento sobre salud sexual y reproductiva en adolescentes. Horizonte
sanitario, 20(3), 305-314. Epub de mayo de 2023.https://doi.org/10.19136/
hs.a20n3.4214
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.