Analysis of the growth of informal businesses in Nicaragua

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/hcs.v0i16.10484

Keywords:

Informality, commerce, labor informality

Abstract

Informal commerce is defined as a progressive activity established in different parts of society, without having a specific establishment to carry out its sales, being located in strategic places in the cities. According to an analysis of the determinants of labor informality in Latin America, it is established that 47% of employment is informal. This panorama allows us to analyze the relationship between the factors that motivate informality in business and the social coexistence that is generated in the municipalities of Estelí, Chinandega, Ciudad Sandino and Tipitapa as references for this analysis. These municipalities have commerce as one of their main activities in common; they are also municipalities with high population density, especially in urban areas, a favorable condition for the establishment of businesses since there is a greater demand. The Government of Nicaragua has implemented a series of programs and actions whose strategic logic is to facilitate the generation of new enterprises, improve the quality of existing ones, and facilitate the registration of businesses in order to reduce the informality gap. In Nicaragua there is a problem of informality in trade that has been a consequence of all historical stages. The main factors that determine the informality of businesses is the unequal economic growth that generates the need in a large sector of the population for self-employment, high unemployment rates, bureaucratic red tape, lack of rules and regulations or slight enforcement.

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Author Biographies

María Elena Ramírez Chavarría, Instituto Nicaragüense de Fomento Municipal (INIFOM)

Ingeniera Agroindustrial, graduada de la Universidad Nacional de Ingeniería (UNI), con postgrado en Gestión Transdisciplinar del Conocimiento y Diplomado en Desarrollo Local Sostenible. Cursa un programa de Maestría en Gestión y Diseño de Proyectos Sociales en la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua (UNAN-Managua). Ha trabajado en investigaciones sobre diseño de alimentos para ganado bovino de engorde y aplicaciones de metodología de Producción Más Limpia en industrias tabacaleras. Experiencia laboral en docencia para las carreras de Ingeniería Agroindustrial, Industrial y Civil. Actualmente es analista de Proyectos e Inversiones Municipales en el Instituto Nicaragüense de Fomento Municipal (INIFOM).

María Eliette Esquivel Tinoco, Asociación  Nicaragüense de Alcaldes Democráticos (ANAD)

Licenciada en Administración de Empresas, con posgrados en; Formulación y evaluación de proyectos de inversión municipal, Gerencia financiera y estratégica y, Planificación estratégica aplicada a la administración gerencial. Cursa programa de Maestría en Gestión y diseño de proyectos sociales en la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua (UNAN -Managua). Dieciséis años de experiencia en municipalismo en las áreas de; Cooperación externa, Planificación estratégica, Proyectos de inversión y gestión municipal en general. Actualmente trabaja en ANAD, Asociación  Nicaragüense de Alcaldes Democráticos.

Jessica Lissette Cruz García, Alcaldía Municipal de Chinandega

Licenciada en Administración de Empresa con Marketing, Diplomado en Genero y Económica, Post Grado en Gerencia de Pymes. Actualmente cursa un programa de Maestría de Diseño y Gestión de Proyectos Sociales por la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, (UNAN - Managua). Ha sido autora de la Investigación Análisis del Crecimiento de Negocios Informales en Nicaragua.  Actualmente se desempeña como Secretaria General de la Alcaldía Municipal de Chinandega.

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%20 presente.pdf

Published

10-12-2020

How to Cite

Ramírez Chavarría, M. E., Esquivel Tinoco, M. E., & Cruz García, J. L. (2020). Analysis of the growth of informal businesses in Nicaragua. Revista Humanismo Y Cambio Social, 116–127. https://doi.org/10.5377/hcs.v0i16.10484

Issue

Section

Artículo y ensayos

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