Educational experience in Ethnomycology with adolescents from San Pedro Tlalcuapan (Mexico)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/raices.v5i9.11992

Keywords:

educational experience, ethnomycology, environmental knowledge, wild mushrooms, rural community

Abstract

The research documented the environmental educational experience with young people, the interaction with the natural environment and the kingdom of fungi. Environmental education contributed to the recognition of space, life and dialogue with nature, principles linked to this research. Perceptions and knowledge in adolescents about the nature of rural communities of San Pedro Tlalcuapan, are a reflection of identity at the social and cultural level. The study was located in the qualitative narrative paradigm, environmental education workshops were developed in a focus group of 26 high school students responding to triggering questions about the environment, the ecology of wild mushrooms; uses and knowledge. Through the field diary, the information was analyzed in three constructs: uses and knowledge of wild fungi and the importance of these organisms in daily life. The research showed, gastronomic preparations of mushrooms in rural life, the group identified that mushrooms are a natural asset, stigmatized by “civilized” communities, also, they are ancestral inheritance. It was concluded, the focus group gave answers about ethnomicological knowledge and the relationship that these resources have in rural communities relatively isolated from cities and anthropocentric concessions, it is environmental education that revealed the interrelation network: community and the conservation of customs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberto Emiliano Rico Carrillo, Universidad Autónoma de Guerrero, México.

Licenciado en Ciencias Ambientales de la U. Autónoma de Guerrero, cuatro años de experiencia en educación ambiental y proyectos comunitarios rurales. Áreas de actuación: educación ambiental y usos sustentables de los recursos naturales.

Ariana Montoya Ezquivel, Universidad Autónoma de Tlaxcala, México

Actualmente es investigadora de la U. Autónoma de Tlaxcala, área de micología. Licenciada Biología, ENEP Iztacala, Universidad Nacional Autónoma de México, Estado de México Maestra en Ciencias Biológicas, Facultad de Ciencias, Universidad Nacional Autónoma de México (Ciudad de México, México, 1997) Doctora en Biología, Facultad de Ciencias, Universidad Nacional Autónoma de México.

Juan Camilo Cardona Castaño, Universidad Santo Tomas, Colombia

Administrador Ambiental y de los Recursos Naturales, U. Santo Tomas y doctorante en Ciencias Ambientales U. Autónoma de Guerrero, experiencia en educación ambiental y proyectos de gestión ambiental comunitaria.

Ezequiel Alberto Cruz Campuzano, Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas (UNICACH), México.

Licenciado en Biología del Instituto de Ciencias Biológicas, Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas (UNICACH), fotógrafo de naturaleza y trabaja las líneas de ecología de hongos, tres años de experiencia trabajando con comunidades rurales, aprovechamiento agroecológico y micológico.

References

Alonso, A, L. Montoya, A. Kong, A. Estrada, T. & Garibay, O. (2014). The cultural significance of wild mushrooms in San Mateo Huexoyucan, Tlaxcala, Mexico. Jour. Ethnob. Ethnomed. 10 (27)

Aparicio, G. O. & Ostos, O. O. (2021). Pedagogías emergentes en ambientes virtu¬ales de aprendizaje. Revista Internacional De Pedagogía E Innovación Educativa, 1(1), 11–36. https://doi.org/10.51660/ripie.v1i1.25

Cabrera, S. L. Jiménez, M. F. Pérez, S. J. (2019). Etnobiología De La Comunidad Indí¬gena Salinas De Nahualapa, Tola (Rivas, 2019) Raíces: Revista Nicaragüense de Antro¬pología. 4 (8), 22-40. DOI: https://doi.org/10.5377/raices.v4i8.10629

Cardona, C. J. Lamprea, Z. M. & Cubides, S. F. (2021). Sobre el concepto de cambio climático e implicaciones: Construcción desde el aula. Revista Internacional De Peda¬gogía E Innovación Educativa, 1(2), 87–102. https://doi.org/10.51660/ripie.v1i2.39

Jiménez, C. E. & Comet, W. C. (2016). Los estudios de casos como enfoque metodológi¬co. ACADEMO Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 3 (2) Recuperado: https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/ view/54/52

Jiménez, R, E. Thomé, O. H. Burrola, A. C. (2016). Patrimonio biocultural, turismo mi¬cológico y etnoconocimiento. El Periplo Sustentable, 30 (1), 180-205. En: http://www. redalyc.org/articulo.oa?id=193443689007

Lara, V. F. Romero, C. A. Burrola, A. C. (2013). conocimiento tradicional sobre los hongos silvestres en la comunidad Otomí de San Pedro Arriba; Temoaya, Estado de México. Agricultura, Sociedad y Desarrollo, 10 (3), 305-333. https://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=360533096003

Méndez, B & López, H. (2015). Síndromes de dispersión de diásporas de las especies arbustivo y arbóreas de tres tipos de coberturas del Parque Natural Quininí, municipio de Tibacuy, Cundinamarca, Colombia. Rev. Biodivers. Neotrop. 5 (1): 7-15

Montoya, A. Briones, D. S. Nuñez , L. A. Kong, A. Ortiz, H. V. Moreno, F. A. (2019). Los hongos conocidos por la comunidad Yuhmu de Ixtenco, Tlaxcala, México. Scientia Fungorum, 49, 1-15. DOI: 10.33885/sf.2019.49.1230

Nieto-Aguilar, J. R. (2018). Guancasco: Cultura, tradición e identidad. Raíces: Revista Nicaragüense De Antropología, 2(3), 63–73. https://doi.org/10.5377/raices.v2i3.6899

Piñeros-Suárez, J. C. (2021). El interaccionismo simbólico: oportunidades de investi¬gación en el aula de clase. Revista Internacional De Pedagogía E Innovación Educativa, 1(1), 211–228. https://doi.org/10.51660/ripie.v1i1.33

Ramírez, T. Montoya, A. Caballero, N. (2014). Una mirada al conocimiento tradicional sobre los hongos tóxicos en México. In: Moreno-Fuentes A. R. Garibay-Orijel (eds.) Estado del Arte de la Etnomicología mexicana: Hacia un Proyecto Etnomicológico Nacional

Rossetti, T. (2019). Dinámicas Eco protectora: Sanación y Apache en Nandayuri como sistema de buen vivir. Raíces: Revista Nicaragüense De Antropología, (5), 47–55. https://doi.org/10.5377/raices.v3i5.8802

Ruan, S. F. Ordaz, V. M. (2015). Aproximaciones a la etnomicología Maya. Revis¬ta Pueblos y Fronteras Digital,10 (20), 44-69. En: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=90643038003

Ruan, S. (2018). Recolección de hongos comestibles silvestres y estrategias para el reconocimiento de especies tóxicas entre los tsotsiles de Chamula, Chiapas, México. Scientia Fungorum, 48 (1),1-13. DOI:10.33885/sf.2018.48.1179

Servín, C. L. Alarcón, C. P. (2018). Conocimiento tradicional de los hongos silvestres comestibles en la comunidad p’urhépecha de Comachuén,Nahuatzen, Michoacán. Acta Universitaria, 28 (1), 2018. DOI: https://doi.org/10.15174/au.2018.1277

Ureta, F. (2020). La noción de la realidad humana en Zubiri. Revista Guatemalteca de Educación Superior, 3(1), 96-115. DOI: https://doi.org/10.46954/revistages.v1i1.8

Vargas, M. A. & Zúñiga, R. M. (2021). Las políticas en Ciencia, Innovación y Tec¬nología y su relación con el contexto económico mexicano. Revista Internacional De Pedagogía E Innovación Educativa, 1(1), 173–188. https://doi.org/10.51660/ripie. v1i1.31

Published

09-08-2021

How to Cite

Rico Carrillo, R. E., Montoya Ezquivel, A., Cardona Castaño, J. C., & Cruz Campuzano, E. A. (2021). Educational experience in Ethnomycology with adolescents from San Pedro Tlalcuapan (Mexico). Raíces: Revista De Ciencias Sociales Y Políticas, 192–205. https://doi.org/10.5377/raices.v5i9.11992

Issue

Section

Estudios Interdisciplinarios

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.