Theory Based as a qualitative path in the study of old age: a narrative review
DOI:
https://doi.org/10.5377/rtu.v10i29.12731Keywords:
Grounded theory, Old ageAbstract
The objective of this narrative review is to know the contribution of Grounded Theory as a qualitative method in the study of old age.
A virtual search was carried out, in the English language databases Medline and academic Google, starting from 2007 to 2018, finding 40 original articles from 14 countries in specialized journals that carried the keywords of grounded theory and old age and that were original articles. A bibliographic search, systematization of data, selection of articles was carried out, to then carry out the analysis and final evaluation.
The results indicate that Grounded Theory was used mostly by social disciplines such as: Nursing, Psychology and Sociology, in countries such as Spain, Sweden, Canada, Mexico and the United States, with women predominant as authors and co-authors. Grounded Theory was used as the only qualitative method in most articles; applying in-depth interviews as the only data collection technique. These results denote the advance of Grounded Theory as a qualitative research methodology, in the study of social problems, being very useful to delve into issues such as old age, allowing the capture of experiences, experiences and emotions, as expressed by the informant’s keys.
Downloads
References
Amezcua, M., & Gálvez Toro, A. (2002). Los modos de análisis en investigación cualitativa en salud: perspectiva crítica y reflexiones en voz alta. Revista Española de salud pública,76, 423-436
Ander-Egg, E. (2011). Aprender a investigar: nociones básicas para la investigación social.
Aponte D, Vaneska Cindy. (2015). Calidad de vida en la tercera edad. Ajayu Órgano de Difusión Científica del Departamento de Psicología UCBSP, 13(2), 152-182. Recuperado en 21 de junio de 2021, de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-21612015000200003&lng=es&tlng=es.
Arias, C. y Iacub,R. (2013) Publ. UEPG Humanit. Sci., Linguist., Lett. Arts, Ponta Grossa,21 (2): 271-281, jul./dez. 2013 Disponível em http://www.revistas2.uepg.br/index.php/humanas
Arias, C. & Iacub, R. (2013). ¿Por qué investigar aspectos positivos en la vejez? Contribuciones para un cambio de paradigma. Doi: 10.5212/PublicatioHuma. v. 21i2. 00012. Publicatio UEPG: Ciências Humanas, Linguística, Letras e Artes, 21(2), 271.
Basso, S., Brisson, N., Durand, J. L., Boote, K., Lizaso, J., Jones, J. W., ... & Basso, B. (2014). How do various maize crop models vary in their responses to climate change factors? Global change biology, 20 (7), 2301-2320.
Corbetta, P. (2007) Metodología y Técnicas de Investigación Social. Edición revisada. Mcgraw-Hill/Interamericana de España.
Cruz Meléndez, Roxana (2011). RETIRO LABORAL Y AJUSTE A LA JUBILACIÓN DE HOMBRES Y MUJERES EN LA MEDIANA EDAD. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 11(1),1-28. [fecha de Consulta 15 de junio de 2021]. ISSN: Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44718060016
Doblas, J. L. & Conde, M. D. P. D. (2013). La modernización social de la vejez en España. Revista Internacional de Sociología, 71(1), 65-89.
FLICK, U. (2013). Introducción a la investigación cualitativa, segunda edición. Recuperado http://investigacionsocial.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/103/2013/03/INVESTIGACIONCUALITATIVAFLICK.pdf
Fos, G. (2018). Andropausia y menopausia, tiempos de cambios. Escuela Sistemática. Argentina
Fraile M, M. (2007). Metodología y Técnicas de Investigación social. España: McGraw-Hill/Interamericana.
Glaser, B. G., y Strauss, A. L. (2017). Descubrimiento de la teoría fundamentada: Estrategias para la investigación cualitativa. Routledge.
Gómez, E. (1993) Género, mujer y salud en las Américas / editado por Elsa Gómez Gómez. — Washington, D.C.: OPS, Publicación Científica 541
Hernández S, R. & Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta, Ciudad de México, México: Editorial Mc Graw Hill Education, Año de edición: 2018, ISBN: 978-1-4562-6096-5, 714.
Naciones Unidas (2020). Mujeres en la ciencia: víctimas de la desigualdad de género en pleno siglo XXI. recuperado de Noticias ONU (un.org)
Parraguez, P. O. (2006). Exclusión Generacional: La Tercera Edad. Revista Mad, (14), 47-52.
Puertas, M, F (2017) El Papel de las mujeres en la Ciencia y la Tecnología. Santillana.
Restrepo, H. E., & Málaga, H. (2001). Promoción de la salud: cómo construir vida saludable. Pan American Health Org.
Zillmer, J. & Díaz-M, B. (2018). Revisión Narrativa: elementos que la constituyen y sus potencialidades. Journal of Nursing and Health. 8. 10.15210/jonah. v8i1.13654
Vivar, Cristina G., Arantzamendi, María, López-Dicastillo, Olga, & Gordo Luis, Cristina. (2010). La Teoría Fundamentada como Metodología de Investigación Cualitativa en Enfermería. Index de Enfermería, 19(4), 283-288. Recuperado en 16 de junio de 2021, de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962010000300011&lng=es&tlng=es.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors who publish in this journal agree to the following terms.
- The author or authors of the articles, essays or research grant the National Autonomous University of Nicaragua, Managua (UNAN-Managua) the editing rights (copyright) of the submitted work, therefore the University has the exclusive right to publish the article for the entire copyright period.
- These copyrights/authors authorize Torreón Universitario Magazine and the University to edit and disseminate/publish the article in said Magazine, including printed and electronic reproduction, storage, retrieval and any other type of publication, and sources of secondary information as services. of summaries and databases, they also empower it to protect the article against unauthorized use for dissemination by printed or electronic media (PDF, HTML, EPUB, XML or others).
License for use of content
The magazine uses the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
Under this statement:
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. It can be copied, distributed and transmitted publicly as long as the author and source are cited (Revista Torreón Universitario), it should not be modified or used for any commercial purpose. The full license can be found at http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.