Innovating in the mother tongue: the task of disseminating didactic knowledge in Language and Literature
DOI:
https://doi.org/10.5377/rtu.v10i29.12720Keywords:
project, didactics, learning scheme, competences, research fundsAbstract
The evident absence of scientific awareness to disseminate the results of educational work is a limitation of Nicaraguan teachers. Therefore, the need to make it known in a text that brings together in a reliable and verifiable way didactic strategies created by Nicaraguan teachers allows to have a global vision of the educational work and the phases of research in didactics in the Spanish Department of UNAN - Managua.
Therefore, the publication of a book of teaching and learning strategies of the mother tongue that helps to improve the learning of the same at the educational levels of the country. It was developed in three phases: the design of the general structure of the text, the layout of the text under quality standards and the presentation of the book to the university community and the teaching community of the country.
Downloads
References
Chúa, C. y Orozco, R. (2016, Julio). La producción científica. Rev. méd. (Col. Méd. Cir. Guatem.). 155:(1): p. 7-13. https://www.revistamedicagt.org/index.php/RevMedGuatemala/article/view/26
Escobar, A y Sandoval, A. (2020). Innovar en Lengua y Literatura. Resolvamos problemas de aprendizaje con el auxilio de las ciencias Cognitiva. Editorial Universitaria UNAN-Managua.
Espinoza, V. (2010). Editorial. Difusión y divulgación de la investigación científica. IDESIA (Chile) Volumen 28, Nº 3, Septiembre – Diciembre. pp. 5 – 6.
Fourez, G. (1997). Alfabetización científica y tecnológica. Ediciones Colihue.
González, J. (2007). El desarrollo de la cibercultura en proyectos de conocimiento: hacia una comunidad emergente de investigación. En
Chávez, M. Covarrubias, K. y Uribe, A. (2013). Metodología de la investigación en ciencias sociales. Aplicaciones prácticas. Universidad de Colima.
Loáisiga, V. (2020). Uso de conectores lógicos en el discurso formal de los estudiantes durante el desarrollo de la mesa redonda a través del Modelo de Aprendizaje por Esquemas. (Tesis Monográfica de Grado). UNAN-Managua.
Martínez, H. (2010). Manual de investigación. La investigación como proceso en la universidad. Guatapuri Ediciones. Universidad de Santander.
Moreno, D. y Vega, D. (2020). Enseñanza de la coherencia textual: Estructuración de la información en textos expositivos a través del Modelo de Aprendizaje por esquemas en los alumnos de Décimo grado. (Tesis Monográfica de Grado). UNAN-Managua.
Ortiz, F. y Del pilar, M. (2007). Metodología de la investigación. El proceso y sus técnicas. Limusa S.A.
Piedra, Y. y Martínez, A. (2007). Producción científica Ciencias de la Información, vol. 38, núm. 3, diciembre. pp. 33-38. Instituto de Información Científica y Tecnológica.
Robles, A. y Rodríguez, D. (2020). La competencia oral formal durante la realización del simposio, basada en el modelo de aprendizaje por esquemas. (Tesis Monográfica de Grado). UNAN-Managua.
Sánchez, M. y Flores, E. (2020). Uso de sinónimos para la reescritura de cuentos nicaragüenses con estudiantes de séptimo grado basado en el Modelo de Aprendizaje por Esquema. (Tesis Monográfica de Grado). UNAN-Managua.
Sandoval, A., y Escobar, A. (2021). Elaboración y validación de estrategias para la enseñanza y el aprendizaje de español como lengua materna. Revista Torreón Universitario, 10(28), 40–49. https://revistatorreonuniversitario.unan.edu.ni/index.php/torreon/article/view/365
Tamayo y Tamayo, M. (1999). Aprender a investigar. Módulo 5 el proyecto de investigación. ICFES.
Teagle, L. y Betancourt, B. (2000). Manual de trabajo. Normas Técnicas para el trabajo editorial en las organizaciones científicas. Ediciones Finlay.
Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. UNAN – Managua. (2020). Líneas de investigación de la UNAN-MANAGUA. (Documento de trabajo). UNAN – Managua.
Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. UNAN – Managua. (2017). Política de Investigación e Innovación. UNAN – Managua.
Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. UNAN – Managua. (2018). Fondo para Proyectos de Investigación FPI Anexo 2D. Convocatoria para proyectos de investigación de docentes investigadores. UNAN – Managua.
Valdés, M. (2009). Guía de estilo editorial para obras académicas. Ediciones del Ermitaño. Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias Universidad Nacional Autónoma de México.
Vargas, R. (2018). Introducción a la divulgación científica. Fontamara S.A.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors who publish in this journal agree to the following terms.
- The author or authors of the articles, essays or research grant the National Autonomous University of Nicaragua, Managua (UNAN-Managua) the editing rights (copyright) of the submitted work, therefore the University has the exclusive right to publish the article for the entire copyright period.
- These copyrights/authors authorize Torreón Universitario Magazine and the University to edit and disseminate/publish the article in said Magazine, including printed and electronic reproduction, storage, retrieval and any other type of publication, and sources of secondary information as services. of summaries and databases, they also empower it to protect the article against unauthorized use for dissemination by printed or electronic media (PDF, HTML, EPUB, XML or others).
License for use of content
The magazine uses the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
Under this statement:
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. It can be copied, distributed and transmitted publicly as long as the author and source are cited (Revista Torreón Universitario), it should not be modified or used for any commercial purpose. The full license can be found at http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.