Learning through the implementation of a Multimedia Software for Mathematics and Language Arts subjects in fifth and sixth grade at Jose de la Cruz Mena primary school, Jinotepe, Carazo

Authors

  • Juanita Rodríguez Lara UNAN-MANAGUA, FAREM-CARAZO

Abstract

This investigation concerns the proper use of teaching and learning strategies in the implementation of a multimedia software in Mathematics and Language Arts subjects in fifth and sixth grade at Jose de la Cruz Mena primary school in Jinotepe-Carazo. According to the research characteristics it has a qualitative approach. The information was obtained through: key informants, observation and focus group, it is a descriptive and a cross-sectional study.

The software was designed by students from the Facultad Regional Multidisciplinaria in Carazo, available resources to be installed and to be used in primary school, starting in the school object of study, and then, extend the project to primary schools from Jinotepe with ICT classrooms.

It was found that teachers in study have some difficulties with the use of technology, such as, little knowledge of computers and internet, they have no e-mail and are therefore it is a disadvantage with their students. Teachers do not have a clear definition of teaching-learning strategies in the use of educational software so that the appropriate use of available resources is difficult.

It is recommended to strengthen the teaching-learning process, methodological strategies that allow the development of competences must be facilitated to teachers in the use of ICTs when implementing the educative software.

Downloads

Download data is not yet available.

References

LÓPEZ, J. (s.f.). Relación entre el rendimiento escolar y el uso de la computadora como herramienta de aprendizaje en alumnos del tercer y cuarto grado de secundaria del sector privado. Disponible en: http://www.fcctp.usmp.edu.pe/cultura/imagenes/pdf/191

MARTÍNEZ, M. y GONZÁLEZ, E. (s.f.). Cuatro puntos importantes para el uso de las TIC, una propuesta orientada a mejorar la práctica docente. En: http://bibliotecadigital.conevyt.org.mx/colecciones/documentos/somece/63

GONZÁLEZ, M. (2007) La Intervención Docente en el Proceso de Enseñanza y Aprendizaje a través de la Enseñanza-Aprendizaje. En G. M, Programa de Especialización y Planificación Curricular, Didáctica y Evaluación de los Aprendizajes. Managua, Nicaragua. 2da Edición.

NOVOA, V. D. (3 de julio de 2013) Uso del software educativo en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Obtenido de Tecnología e Internet. En: http://www.gestiopolis.com/administracion-estrategia-2/uso-del-software-educativo-en-el- proceso-de-ensenanza-y-aprendizaje.htm#mas-autor

SCHALK QUINTANAR, A. E. (abril de 2010) El Impacto de Las TIC en Educación. Obtenido de Relatoría de la Conferencia Internacional de Brasilia (UNESCO). En: http://unesdoc.unesco.org/images/0019/001905/190555s.pdf

RODRÍGUEZ, V. (15 de julio de 2012) Estrategias Tecnológicas en La Educación. Obtenido de Recursos Tecnológicos en el Desempeño Escolar. En: http://grace- revilla.blogspot.com/2012/07/estrategias-tecnologicas-en-la.html

TOVAR, L. (03 de julio 2013) El uso de la tecnología como apoyo a la enseñanza y el aprendizaje. Disponible en: http://suite101.net/article/la-computadora-en-el-salon-de- clases-a12702#.VHZ-69JwuhU

UNESCO (2004) Las tecnologías de la información y la comunicación en la formación docente. Guía de planificación. París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Published

10-09-2015

How to Cite

Rodríguez Lara, J. (2015). Learning through the implementation of a Multimedia Software for Mathematics and Language Arts subjects in fifth and sixth grade at Jose de la Cruz Mena primary school, Jinotepe, Carazo. Revista Torreón Universitario, 4(10), 11–19. Retrieved from https://revistas.unan.edu.ni/index.php/Torreon/article/view/3332

Issue

Section

SCIENTIFIC ARTICLES

Most read articles by the same author(s)