THE PURPOSES OF GARDEN CHILD IN THINKING OF FRIEDRICH FROEBEL

Authors

  • Ileana Gadea Rivas Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua UNAN-Managua.

DOI:

https://doi.org/10.5377/hcs.v0i5.4957

Keywords:

preschool education, aims of the kindergarten, philosophy of preschool education

Abstract

This paper focuses on Friedrich Froebel’s conception of the kindergarten and its educational goals to gain a deeper understanding of the history of preschool education and to stimulate reflections about the purpose of education.  The Letter to German Wives and Maidens, 1840   has been consulted as a primary source concerning Froebel’s plan for the establishment of the kindergarten in an effort to promote an educational reform and changes in the family and the society.The analysis suggests that Froebel integrated Christian beliefs, as well as romantic, idealist, naturalist, neo humanist notions to his philosophy of education, as reflected in his kindergarten proposal.   Based on such foundations, the kindergarten was conceived as an educational system for humanity, as an institution for teacher training and for the education and care of children of all social classes, as a project to be implemented beyond its context of origin, and as a mission primarily in charge of women.  Through the implementation of the kindergarten Froebel attempted to address deficiencies in education and issues resulting from the process of industrialization, urbanization and the modernization of the family. 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ileana Gadea Rivas, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua UNAN-Managua.

Historiadora e investigadora independiente. Actualmente trabaja su tesis doctoral en Ciencias Sociales, dentro del Programa Universidad del Zulia, Venezuela y Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, UNAN-Managua. Título de su proyecto de investigación: Las ideas pedagógicas en Nicaragua. El propósito de la educación inicial (1979-2013).

References

Allen, A., 1989, Vivamos con nuestros hijos: Los movimientos en defensa del jardín de infancia en Alemania y en Estados Unidos, 1840-1914, Revista de Educación, Mujer y Educación, 290, Septiembre-Diciembre, 113-134.

Arce, A. (2002). A pedagogia na "era das revoluc?oes: uma analise do pensamento de Pestalozzi e Froebel. Campinas: Autores Associados.

Beatty, B. (1995). Preschool education in America. The culture of young children from the colonial era to the present. New Haven: Yale University Press.

Berger, M. (2000). Friedrich Fröbels konzeption einer pädagogik der fruhen kindheit. Basel: Betz.

Brehoney, K. (2013). Play, work and education: Situating a froebelian debate. Bordon, 65, I, 59-77.

Erning, G. (2011). Umschrift der Mutter-und-Koselieder von Friedrich Frobel. Bamberg: Consultada en: https://www.uni-bamberg.de. Disponible el 18/2/15.

Froebel, F. (1828). Letter to Karl Christoph Friedrich Krause. Consultada en: www.gutenberg.org. Disponible el 18/2/15.

Froebel, F. (1932). Autobiografía. México: Universidad Nacional Autónoma de México. Sección Editorial.

Froebel, F. (2003). La educación del hombre. Biblioteca Virtual Universal. Consultada en: www.gutenberg.org. Disponible el 18/2/15.

Guichot, V. 2002, Los fines de la educación en el siglo XXI. Una respuesta desde la pedagogía de John Dewey (1859-1952). Pedagógica, Consultado en: www.pedagogica.edu.co/storage/recel.../4304ens.pdf. Consultado el 4/2/15.

Hardisson, A. 1999, Mujer-naturaleza, Laguna, Revista de Filosofía, 6, 291-300.

Heiland, H. (1993) Friedrich Frobel, Prospects, UNESCO, Vol. XXIII, No. 3-4, 473-491.

Hosbawm, E. (2005). La era de las revoluciones, 1789-1848. Barcelona: Crítica.

Houssaye, J. (2003). Cuestiones pedagógicas. México: Siglo XXI.

Michaelis, E. y Moore, K. (1891). Froebels letters on the kindergarten. Londres: Swan Sonnenschein & Co.

Monarca, H. (2009). Los fines en educación. Sobre la necesidad de recuperar y revisar el debate teleológico. Madrid: Narcea.

Montesinos, J. (2003). Ciencia y romanticismo. Gran Canaria: Fundación Canaria Orotava.

Puelles, M. (2006) Problemas actuales de política educativa. Madrid: Morata.

Saviani, D. (2008). Historia das ideias pedagógicas no Brasil. Sao Paulo: Autores Asociados.

Severino, A. (2007). Metodologia do trabalho científico. Sao Paulo: Cortez Editora.

Snider, D. J. (1900). The life of Frederick Froebel: Founder of the kindergarten. Chicago: Sigma Publishing Co.

Wlossek, I. (2006). Friedrich Frobel, Pädagoge der romantik-seine Leitideen und konzepte. Munich: GRIN Verlag.

Published

09-10-2017

How to Cite

Gadea Rivas, I. (2017). THE PURPOSES OF GARDEN CHILD IN THINKING OF FRIEDRICH FROEBEL. Revista Humanismo Y Cambio Social, 8–16. https://doi.org/10.5377/hcs.v0i5.4957

Issue

Section

Central Theme