EVALUATION OF THE ACADEMIC AND TARIFF PROCESSES, “MONSEÑOR JULIÁN LUIS BARNI SPOTTI” SCHOOL, MATAGALPA, 2020.
Keywords:
tariffs, automation, registration, scoresAbstract
This work studies the academic registration and tariff control processes at the “Monseñor Julián Luis Barni Spotti” School, Samulalí No. 1, in Matagalpa during the 2020 period. Each of them were analyzed, where difficulties were found such as: redundancy of data when recording physical information, risk of loss of information and time during each process, as well as duplication of data. Through feasibility studies, alternatives that could minimize the problems encountered were analyzed, with the automation of the processes being the most optimal, the desktop system was selected as the most appropriate for the work environment of this institution. This alternative will provide information that will benefit the areas involved, likewise, there will be improvements in the payment and scholarship control processes carried out at the school; such as tuition, monthly payment, grade record and necessary reports. Implementing this system means improvements in the search and storage of information oriented to the administrative service, teaching staff and information regarding students. The present study sets the standard for the socio-critical paradigm through participatory action research, it is an applied research, with a qualitative approach, it is descriptive, longitudinal, the object of study was made up of the director, the cashier and 11 teachers.
Downloads
References
Aceituno, G. S. (2008). Elaboración de estudios de factibilidad en adopción de TIC´s. Guatemala. Recuperado el 18 de Agosto de 2021, de http://biblioteca.usac.edu.gt/tesis/08/08_0377_CS.pdf
Alarcón, A., Díaz, E., & Callejas, M. (2014). Guía para la evaluación de la asabilidad en los entornos virtuales de aprendizaje (EVA). La Serena, 25(3), 12 - 19. Obtenido de https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07642014000300016&script=sci_arttext
Averruz Castro, H. B., & Sevilla Pérez, J. A. (2020). Automatización de la gestión académica y arancelaria en el Instituto “Jorge Casalis”, Matagalpa, periodo 2019. Matagalpa.
Capacho Zea, E., & Rincón Tapia, G. (2018). La Gestión Educativa y sus Implicaciones en las Instituciones Educativas en tiempo de posacuerdo. Bogotá D.C., Colombia. Recuperado el 19 de Agosto de 2021, de https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/35197/La%20Gestion%20Educativa%20y%20sus%20Implicaciones%20en%20la%20Instituciones%20Educativas%20en%20Tiempos%20de%20Posacuerdo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Centro de recursos para el aprendizaje y la investigación. (2018). Definición y propósito de la investigación aplicada. Recuperado el 6 de Agosto de 2021, de Portal Duoc: http://www2.duoc.cl/biblioteca/crai/definicion-y-proposito-de-la-investigacion-aplicada
Cervantes Ojeda, J., & Gómez Fuentes, M. d. (2012). Taxonomía de los modelos y metodologías de desarrollo de software más utilizados. Universidades, 52, 37-47. Recuperado el Agosto 22 de 2021, de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37326902005
Chavarría Granados, A. A., González Murillo, D. U., & Molina Mejía, K. L. (2019). Evaluación del Proceso de matrícula y facturación en el colegio Adventista “Laodicea”, Matagalpa, periodo 2019. Matagalpa, Nicaragua. Recuperado el 16 de Agosto de 2021, de https://repositorio.unan.edu.ni/12024/
Dávila Flores, Y. Y., Bustamante Amador, A. J., & Gonzaga, E. Y. (2020). Estrategias eficaces que se aplican en las funciones administrativas de dirección en dos centros escolares públicos de educación primaria del distrito III de Managua, en el turno matutino, durante el segundo semestre del año lectivo 2017. Managua, Nicaragua. Recuperado el 16 de Agosto de 2021, de https://repositorio.unan.edu.ni/12550/1/12550.pdf
Duke de Morales, L. S., Rodríguez Galdámez, C. V., & Carlos Asencio, L. B. (2011). Diseño y Desarrollo de un Sistema Informático para el Registro Académico y Propuesta de Implantación. Santa Ana, El Salvador.
Escamilla, M. (2020). Fundamentos de Metodología. Hidalgo.
Guevara Alban, P. G., Verdesoto Arguello, E. A., & Castro Molina, N. E. (3 de Julio de 2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Revista Cientifica Mundo de la investigacion y el conocimiento (RECIMUNDO), 4(3), 163-173. doi:https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173
Manterola, C., Quirozb, G., Salazar, P., & García, N. (2019). Metodología de los tipos y diseños de estudio más frecuentemente utilizados en investigación clínica. Revista Médica Clínica Las Condes, 30(1), 36-49. doi:https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2018.11.005
Matute Rodríguez, R. U., & Cárcamo Bellorín, J. R. (2017). Aplicación Web para el registro académico y control de aranceles en el Colegio SOS Hermann Gmeiner en la ciudad de Estelí, segundo semestre 2017. Estelí: Repositorio UNAN - Managua. Recuperado el 6 de Agosto de 2021, de https://repositorio.unan.edu.ni/8918/12/18888.pdf
Ministerio de Educación (MINED). (2019). Matrícula en Línea. Recuperado el 15 de Octubre de 2021, de MINED: https://serviciosenlinea.mined.gob.ni/
Osorio Álvarez, N. A. (2016). Diseño e implementación de un sistema de matrícula web usando software libre en el centro educativo “España”, distrito – Breña 2013. Lima, Perú. Recuperado el 21 de Agosto de 2021, de https://repositorio.uch.edu.pe/handle/20.500.12872/82
Quintana Peña, A. (2006). Metodología de Investigación. Lima: W.Eds.
Ramos Barreda, J. R. (2012). Diseño de un sistema de registro académico y arancelario automatizado en Compulab-Estelí. Managua.
Sisteméxico. (8 de Diciembre de 2020). sisteméxico. Recuperado el 17 de Agosto de 2021, de ¿Cómo gestionar el control de pagos de tu escuela?: ¿Cómo gestionar el control de pagos de tu escuela?
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.