EVALUATION OF ACADEMIC AND TARIFF MANAGEMENT PROCESSES, CETRA “ABYA YALA”, SAN DIONISIO, MATAGALPA, 2020
Keywords:
Tariffs, automation, qualifications, registrationAbstract
This work analyzes the processes of enrollment, payment of fees, registration of grades in the Centro Técnico Rural Agropecuario (CETRA) “ABYA YALA” located in the municipality of San Dionisio, Matagalpa in 2020. Problems such as redundancy of records, delay in administrative activities, increased documentation, among others. These problems were minimized through the automation of processes concerning the requirements analysis carried out, for this purpose, a local web application was selected as a development proposal, based on the feasibility studies. Among the benefits provided by this alternative are a reduction in the execution time of each process efficiently, reports generated with the security required by the client, and the total reduction of redundancy in the data entered into the application, benefiting the administrative and teaching areas. from this study center. This study sets the standard for the socio-critical paradigm through participatory action research, it is an applied research, with a qualitative approach, it is descriptive, longitudinal, the object of study was made up of 17 people divided into: director, secretary and 15 teachers, which reflects the teaching and administrative staff of the center.
Downloads
References
Alva Menendez, G. (21 de Mayo de 2016). Ventajas de optimizar los procesos en las empresas? Recuperado el 8 de Agosto de 2021, de Gestión: https://gestion.pe/tendencias/son-ventajas-optimizar-procesos-empresas-121297-noticia/
Balcazar, F. (2003). Investigación acción participativa (iap): Aspectos conceptuales y dificultades de implementación. Fundamentos en Humanidades, IV(7-8), 59-77. Recuperado el 16 de Agosto de 2021, de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18400804
Feijoo, J., & Terranova, C. (2011). Propuesta de mejora de los procesos de matriculación e ingreso de notas de los estudiantes en la facultad de administración, finanzas e informática (Universidad Técnica de Babahoyo. Guayaquil, Ecuador.
González, F., Calero, S., & Loaiza, D. (2019). Comparación de las metodologías cascada y ágil para el aumento de la productividad en el desarrollo de software. Recuperado el 04 de Octubre de 2020, de Universidad Santiago de Cali: https://repository.usc.edu.co/bitstream/20.500.12421/1208/1/COMPARACI%c3%92N%20DE%20LAS%20METODOLOG%c3%8cAS.pdf
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. Sexta edición. México D.F., México: Mc. Graw Hill Education.
Kendall, K., & Kendall, J. (2011). Análisis y Diseño de Sistemas (8 ed.). México: Pearson Educación. Recuperado el 21 de Septiembre de 2020, de http://cotana.informatica.edu.bo/downloads/ld-Analisis%20y%20Diseno%20de%20Sistemas_Kendall-8va.pdf
Matute Rodríguez, R. U., & Cárcamo Bellorín, J. R. (2017). Aplicación Web para el registro académico y control de aranceles en el Colegio SOS Hermann Gmeiner en la ciudad de Estelí, segundo semestre 2017. Estelí: Repositorio UNAN - Managua. Recuperado el 6 de Agosto de 2021, de https://repositorio.unan.edu.ni/8918/12/18888.pdf
Maza Anacajima, C. M. (2017). Diseño e implementación de un sistema web de gestión académica usando software libre para el instituto superior tecnológico privado San Martín de Porres, Tambogrande – Piura, 2017. Piura: Repositorio Institucional ULADECH Católica. Recuperado el 6 de Agosto de 2021, de http://repositorio.uladech.edu.pe/handle/123456789/13973
Mejía Jervis, T. (2020). Investigación descriptiva; características, técnicas, ejemplos. Medellín: Lifeder. Recuperado el 20 de Agosto de 2021, de https://www.lifeder.com/investigacion-descriptiva/
Quispe, M. (21 de octubre de 2016). Psicología y teoría del color en el desarrollo de aplicaciones web. Obtenido de Vision: https://www.usmp.edu.pe/vision2017/pdf/materiales/Psicologia_y_teoria_del_color_en_el_desarrollo_de_aplicaciones_Web.pdf
Red Comunica. (21 de Octubre de 2020). UNAN-Managua preparada para atender a estudiantes de nuevo ingreso 2021. Recuperado el 13 de Octubre de 2021, de Red Comunica: https://redcomunica.csuca.org/index.php/universidad-nacional-autonoma-de-nicaragua-managua-unan-managua/unan-managua-preparada-para-atender-a-estudiantes-de-nuevo-ingreso-2021/
Reglamento académico estudiantil UNAN Managua. (8 de Febrero de 2013). Recuperado el 13 de Octubre de 2021, de Información Oficial Institucional UNAN Managua: https://ioi.unan.edu.ni/index.php/reglamentos-y-normativas/
Sánchez Flores, F. (6 de Junio de 2019). Revista Digital de investigación en docencia universitaria. Recuperado el 20 de Agosto de 2021, de Scielo Perú: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-25162019000100008
UNAN Managua. (2021). Las líneas y sublíneas de investigación de la UNAN Managua. Managua, Nicaragua.
Unidad de Registro Académico de la Universidad Americana. (2017). Reglamento académico y disciplinario. Managua, Nicaragua.
Universidad Central de Nicaragua. (2018). Reglamento académico estudiantil. Managua, Nicaragua.
Universidad Centroamericana. (Noviembre de 2020). Reglamento del régimen académico estudiantil de grado. Recuperado el 13 de Octubre de 2021, de UCA: https://www.uca.edu.ni/images/pdf/visor/politicas-normativas/reglamento-academico-grado-UCA.pdf
Vega Treminio, E. H., & Corrales Kühl, R. E. (2019). Evaluación de procesos de matrícula, inventario, aranceles y nómina, Colegio “Arco Iris”, Matagalpa, Periodo 2019. UNAN Managua, Matagalpa. Matagalpa: Revista Recientec FAREM Matagalpa. Recuperado el 6 de Agosto de 2021, de https://revistarecientec.unan.edu.ni/index.php/recientec/article/view/53
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.