Educación Superior en Matagalpa, Un amanecer que dejó de ser una tentación.
Keywords:
higher education, development, achievements, challengesAbstract
UNAN Managua began the training of professionals in the city of Matagalpa since 1980 under the name of the Popular Center for Higher Studies (CPES). In 1990, it was established as a Regional University Center (CUR-Matagalpa), during 2010 it underwent an administrative transformation and became a Regional Multidisciplinary Faculty (FAREM-Matagalpa), finally in 2024 in accordance with a reform and addition to Law 89 and reform of Law 582, it structurally becomes CUR Matagalpa (Regional University Center) with the purpose of contemplating the current context of our country to guarantee an education centered on the person, the family and the community. The theme of the research work "Higher Education in Matagalpa: A Dawn that Stopped Being a Temptation" focuses on analyzing educational development in the city of Matagalpa, with special emphasis on higher education. This research will seek to explore how the access to university higher education in this region, identifying the challenges and opportunities that have arisen in the process, focusing on UNAN Managua, CUR Matagalpa. The objective of the research article is to determine the current state of higher education in Matagalpa. highlighting the achievements achieved and the pending challenges on the path to guarantee quality, access to higher education, likewise, it also seeks to identify possible areas of improvement and recommendations to strengthen the university higher education subsystem in Matagalpa and promote its integral development.
Downloads
References
CNEA. (2019). Modelo de Calidad de la Educación Superior Nicaragüense. Managua, Nicaragua. Documento aprobado por el Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación (CNEA)
C.N.U. (2022). Marco Estratégico de la Educación Superior 2022-2030. Impreso en Managua, Nicaragua, 1° ed. septiembre 2022., 44p. 27.5 x 21.5., http://www.cnu.edu.ni
Fernández N., Pérez C. (2016). La educación superior latinoamericana en el inicio del nuevo siglo. Situación, principales problemas y perspectivas futuras. Universidad Nacional de Tres de Febrero (Argentina). Revista Española de Educación Comparada, 27 (2016), 123-148.
García P., Fernández N. (2023). Educación Superior y futuro: lecturas de la hoja de ruta para la Educación Superior propuesta por UNESCO desde una perspectiva latinoamericana. Universidad Nacional de Tres de Febrero, Buenos Aires, Argentina. Série-Estudos, Campo Grande, MS, v. 28, n. 62, p. 127-148, jan./abr. 2023.
Herrera, C. (2024). La educación superior gratuita en Nicaragua: logros del gobierno sandinista en 17 años. Revista Soberanía No. 7, año 2.
Ley No. 1176 (2023). Ley de Reformas y adicción a la Ley No. 89, Ley de Autonomía de las Instituciones de educación superior y de reformas a la Ley No. 582, Ley General de Educación. La Gaceta Diario Oficial No. 222
Lobato, L. (2023). Proceso de Prematricula nuevo en línea completamente gratis para el nuevo ingreso. Noticias, Dirección de Comunicación Institucional.
Miranda S., Ortiz J. (2020). Los paradigmas de la investigación: un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa. Universidad Externado de Colombia, Facultad de Ciencias de la Educación, Colombia Vol. 11, Núm. 21 Julio - diciembre 2020, e113.
Ortega, L. (2003). UNAN-Managua. Lección Inaugural para iniciar el año académico 2023, con el tema Retos y oportunidades de la educación superior en el mundo multipolar para alcanzar el buen vivir. https://radiolaprimerisima.com/cambiar-paradigma-mentalidad-y-enfoque-desafio-de-la-unan-managua/
Ramos C. (2020). Los alcances de una investigación. Facultad de Psicología. Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Quito-Ecuador. Revista de divulgación científica de la Universidad Tecnológica Indoamérica., Vol. 9 (3). (2020).
Rodríguez R. (2023). Lección Inaugural. Universidad Casimiro Sotelo. https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:143671-palabras-de-la-profesora-ramona-rodriguez-en-instalacion-de-la-universidad-casimiro-sotelo
Rodríguez R. (2024). Crecimiento de Matricula. Revista En Vivo de Canal 4. https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:148522-universidades-del-cnu-crecieron-en-la-matriculas-de-primer-ingreso-este-2024-