Interdisciplinarity in the virtualization process of elective components at the CUR-Estelí

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/recoso.v8i13.20586

Keywords:

Virtualization, elective components, distance education, educational quality

Abstract

This article presents a descriptive study on the virtualization of five elective components offered in the second semester of 2024 at Regional University Center of Estelí (CUR-Estelí) of the National Autonomous University of Nicaragua, Managua (UNAN-Managua), with a population of 27 teachers and a sample of 17 teachers. The study systematizes the virtualization experiences of the components Writing and Oral Expression Workshop, Basic Computer Science, Management for the Validation of Innovation and Entrepreneurship Projects, Comprehensive Professional Training and Agribusiness, with the support of the Department of Virtual Distance Education (DEDV). The collaborative work, the use of technological tools and the creation of didactic material that integrated emotions, feelings and scientific knowledge stand out, which allows enriching and perfecting the teaching work, thus continuing to contribute to the continuous improvement of the quality and warmth of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguiar Pérez, B. O., y Velázquez Ávila, R. M. (2022). Actualidad y perspectiva de la virtualización en la evaluación del aprendizaje en la carrera de Medicina. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 10(1), 1-21. http://scielo.sld.cu/pdf/reds/v10n1/2308-0132-reds-10-01-e2.pdf

Cisneros-Caicedo, A. J., Guevara-García, A. F., Urdánigo-Cedeño, J. J., y Garcés-Bravo, J. E. (2022). Técnicas e Instrumentos para la Recolección de Datos que Apoyan a la Investigación Científica en Tiempo de Pandemia. Dominio de las Ciencias, 8(1), 1165–1185. https://doi.org/10.23857/dc.v8i1.2546

Farrach Úbeda, G. A. (2018). Virtualización de programas de asignatura en la FAREM-Estelí, UNAN-Managua. Revista Científica Estelí, 7(26), 59–64. https://doi.org/10.5377/farem.v0i26.6429

Fonseca Gómez, L. (2023). Las inferencias como estrategia para el fortalecimiento de la argumentación oral. [Tesis de Grado, Universidad Pedagógica Nacional de Colombia] http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/18504

Herrera Castrillo, C. J. (2024). La educación superior gratuita en Nicaragua: logros del gobierno sandinista en 17 años. Revista Soberanía, 2(7), 38-47. https://www.unan.edu.ni/wp-content/uploads/CSMEB-RS-NO-7.pdf#page=38

Ibarra Herrera, M. Y., Orozco, M., Mayorga, F., y Hernández García, R. (2019). La virtualización en programas de postgrado: experiencia del CIES UNAN-Managua 2010-2017. Artigo Especial, 5(1), 145-161. https://doi.org/10.18310/2446-4813.2019v5n1p145-161

López Tórrez, Á., y López Herández, L. (2016). Uso de la Educación Virtual en los postgrados de la Facultad de Humanidades y Ciencias Jurídicas de la UNAN-Managua. Universidad y Ciencia, UNAN-Managua, 8(13), 80-88. https://revistasnicaragua.cnu.edu.ni/index.php/ruc/article/view/2584

López, K., Medal, J., y Vargas, J. (2023). Implementación de la modalidad virtual en la UNAN-Managua. Universidades (96), 76-81. http://udualerreu.org/index.php/universidades/article/view/691/652

Medina Crespo, J. A., Rea Fajardo, M. S., y Valdés Rodríguez, M. C. (2022). Aproximaciones para la virtualización de las asignaturas de estudios generales en la formación universitaria. Revista Cubana de Educación Superior, 41(2), 1-13. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142022000200024

Ñamendi Martínez, D. J., y Chávez López, E. E. (2013). Propuesta de virtualización de servidores con Hyper-V en el centro de datos de la Facultad de Ciencias Médicas de la UNAN-Managua. [Seminario de Graduación, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua]. https://core.ac.uk/reader/94853680

Olivares-Parada, G., Olivares-Parada, P., y Parada-Rico, D. (2021). El contexto de la Covid-19 como espacio para repensar la virtualización educativa en docentes universitarios. Educación y Humanismo, 23(40), 1-17. https://doi.org/10.17081/eduhum.23.40.4276

Orozco-Alvarado, J. C., Dávila, R. J., Díaz-Pérez, A. A., Herrera-Oporta, C. M., y Centeno-Pérez, Á. A. (2021). Historia de la carrera Ciencias Sociales de la UNAN-Managua. Revista Electrónica de Conocimientos, Saberes y Prácticas, 4(1), 118-133. https://doi.org/10.5377/recsp.v4i1.12099

Peña, E. (2024). Tutoría como estrategia sistémica para desarrollar las destrezas investigativas en estudiantes sordos en la UNAN-Managua, Nicaragua. Lengua y Sociedad. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 23(1), 837-868. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i1.27321

Rizo Rodríguez, M. (2020). Rol del docente y estudiante en la educación virtual. Revista Multi-Ensayos, 6(12), 28-37. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i12.10117

Rodríguez Corea, X. E. (2017). Experiencia y esperanzas docentes en la educación virtual. Revista Humanismo y Cambio Social, 10(4), 12-19. https://doi.org/10.5377/hcs.v0i10.8230

Sánchez Martínez, D. V. (2022). Técnicas e instrumentos de recolección de datos en investigación. TEPEXI Boletín Científico de la Escuela Superior Tepeji del Río, 9(17), 38-39. https://doi.org/10.29057/estr.v9i17.7928

Sánchez, M. (2024). La virtualización del proceso enseñanza-aprendizaje, un reto en las universidades médicas cubanas. II Taller Nacional Científico de profesores de la Educación Médica, 1-12. https://jorcienciapdcl.sld.cu/index.php/tprofesores2024/profesores2024/paper/view/895

Silvio, J. (2000). La virtualización de la universidad: ¿Cómo transformar la educación superior con la tecnología? UNESCO. https://sapiencia.gov.co/wp-content/uploads/2017/03/virtualizacion_universitaria.pdf

Triminio-Zavala, C. M., Herrera-Castrillo, C. J., y Medina-Martínez, W. I. (2024). Formación investigativa del estudiante universitario en el Modelo por competencia de UNAN-Managua. Revista Científica Estelí: medio ambiente, tecnología y desarrollo humano, 12(48), 108–128. https://doi.org/10.5377/farem.v12i48.17529

Valle Taiman, A., Manrique Villavicencio, L., y Revilla Figueroa, D. (2022). La Investigación Descriptiva con Enfoque Cualitativo en Educación. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/184559

Downloads

Published

02-07-2025

Issue

Section

Artículos Ciencias Básicas y Tecnología

How to Cite

Interdisciplinarity in the virtualization process of elective components at the CUR-Estelí. (2025). Revista Compromiso Social, 8(13), 151-172. https://doi.org/10.5377/recoso.v8i13.20586

Most read articles by the same author(s)