The National Plan to Fight Poverty and Human Development: A look from the missionary and extension curricularization of UNAN-Managua
DOI:
https://doi.org/10.5377/recoso.v7i11.18420Keywords:
National Plan to Fight Poverty and Human Development, Curricularization, Higher Education, University Extension, Transdisciplinarity, Comprehensive Training, Social ResponsibilityAbstract
In the context of the National Plan to Fight Poverty and Human Development 2022-2026, the transcendental relevance of Public, Free and Quality Higher Education is highlighted as a fundamental pillar for comprehensive university management. UNAN-Managua, in its role as an educational institution, is strategically positioned to contribute with academic, research and human resources, facilitating the effective implementation of government strategies.
Downloads
References
Basara, Nicolescu. La evolución transdisciplinaria del aprendizaje. Revista Traspasando fronteras, v.4, p. 39-50, 2013.
Boeira, S.L. (2010). Complejidad, transdisciplinariedad y metacognición: reflexiones sobre la educación contemporánea. En la ruta de las reformas fundamentales. Hermosillo, México: Multiversidad Mundo Real Edgar Morin. 85-Journals, 4 (3), pp. 2872-2877
Dewey, J. (2003). Experiencia y educación, Heredia. Costa Rica, Universidad Nacional.
Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, UNAN-Managua (2021). Estatutos de la UNAN-Managua con sus reformas incorporadas. Editorial Universitaria.
Freire, Paulo (1998). Extensión o comunicación: la concientización en el medio rural. Siglo XXI, México.
Gobierno de Reconciliación y Unidad Nacional. Plan Nacional de Lucha Contra la Pobreza y Para el Desarrollo Humano (2022-2026). GRUN.
Kaplún, Gabriel. (2014). La integralidad como movimiento instituyente en la universidad. InterCambios, nº1, juniofile:///C:/Users/JCMG/Downloads/Dialnet-LaIntegralidadComoMovimientoInstituyenteEnLaUniver-5436871.pdf)
Morin, Edgar., (1984). Ciencia con consciencia. Barcelona. Anthropos.
Morin, Edgar. (1990). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona. Gedisa.
Morin, Edgar (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. México. Unesco.
Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, UNAN-Managua. (2020). Plan Estratégico Institucional 2020-2024, UNAN-Managua. Editorial Universitaria.
Santiago, M.E. y Morfin Herrera, M. del C. M. (2012). La transdisciplina: diálogo entre conocimientos disciplinares y conocimientos tradicionales. Celaya Academia
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Compromiso Social

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.