Genderand Feminization of Latin Amrican Extensionist Spaces
DOI:
https://doi.org/10.5377/recoso.v3i5.13026Keywords:
Man, woman, gender, universitary extension, feminization, Latin-AmericanAbstract
Aware of the importance and impact of the university function of extension or social projection in the Colombian and Latin American context as a tool for transformation and development, in recent years Colombia has been monitoring the role of women in the exercise of said university function. This document then contains a synthesis of what was found in this regard during the last five years, allowing readers to know the closing of gender gaps in the direction, planning and management of university extension in the multiple Latin American higher education institutions, both public and private... This is based on a documentary review and a series of interviews carried out with those responsible for the university function in 20 countries of the region and around 180 institutions. Thus, the text speaks of women directors, heads and managers of the university extension or social projection and proposes a reflection on the feminization processes, the subjects involved in the university function, as well as the type of participation in the extension teams.
Downloads
References
Agostini, A. y Schiavi, N. (2017). Informe la presencia de las mujeres en la universidad y su participación Política en órganos de gestión y representación. Observatorio de Derechos Humanos de la Universidad Nacional de Córdoba
Araya Umaña, S. (2014). Políticas de igualdad de género y educación superior: desafíos conceptuales y prácticos. En: Seminario Internacional calidad de la educación superior y género en américa latina. FLCSO. Quito.
Azuaje Rondón, V. (2014). Mujeres en la Educación Superior. Una mirada desde Venezuela. Integración Y Conocimiento, 3. Recuperado a partir de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento/article/view/9250
Corzo Morales, M., & Galeano Camacho, E. (2020). Las mujeres ante la educación superior en Colombia: una aproximación general. Foro por la vida, 3(10), 83-104.
CRES. (2008). Declaración de la Conferencia Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe. Cartagena, Colombia: UNESCO- IESLAC
D’Andrea, R. E, Zubiría, A y Sastre Vázquez, (2012). Reseña histórica de la extensión universitaria. Secretaria de la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires P1-12
Dirección de proyección social Universidad de San Buenaventura (USB), sede Bogotá (2016). Programa de relacionamiento con egresados. Bogotá.
Donoso P. (2001). Breve historia y sentido de la extensión universitaria. Revista Calidad en la Educación. 15, 177-188 Santiago de Chile: Consejo Nacional de Educación (CNED)
Matteucci, F. (2014). Women in Italian astronomy. Universita di Trieste, Chair of INAF Scientific Council, Osservatorio Astronomico di Padova. Recuperado de https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1402/1402.1952.pdf
Moraima Romero, D., & Aldana Zavala, J. (2019). Proyectos Comunitarios en el proceso de Transformación Social de la Universidad. CIENCIAMATRIA, 5(9), 151 - 167. https://doi.org/10.35381/cm.v5i9.104
FLACSO (1991). Mujeres latinoamericanas en cifras, 1991
Observatorio de Derechos Humanos de la Universidad Nacional de Córdoba. (2017). La presencia de las mujeres en la Universidad y su participación política en órganos de gestión y representación.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO. (2021). Women in higher education: has the female advantage put an end to gender inequalities? París, Francia.
Palermo, Alicia Itatí (2006). El acceso de las mujeres a la educación universitaria. Revista Argentina de Sociología, vol 4 No (7),11-46. ISSN: 1667-9261. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=26940702
PAPADÓPULOS, J. y RADAKOVICH, R. (2003). Educación Superior y género en Uruguay. En Primer Seminario Internacional Los Géneros en la Educación Superior en América Latina y el Caribe, México, DF.
Red Nacional de Extensión Universitaria. (2018). Política de Extensión: por una universidad comprometida con el país. ASCUN. Bogotá, Colombia.
Rojas Herrera S. Feminización de la Extensión costarricense desde una perspectiva intergeneracional. En: Lovo S.M; Ramos M y Valenzuela S.M. (2019). Diálogos de saberes y conocimientos con compromiso social. Editorial Bonaventuriana.
Secretaría de Cultura y Extensión Universitaria de la UNLPam (2020). “Mujeres y extensión universitaria. Un proceso transformador” http://contexto.unlpam.edu.ar/index.php/articulos/vinculacion/43-mujeres-y-extension-universitaria-un-proceso-transformador.
Rojas, J. y López C. (2015). Glosario de términos que se Utilizan en extensión Universitaria. Puyo, Ecuador. Unión Latinoamericana de Extensión Universitaria ULEU y Universidad Estatal Amazónica UEA.
Valpuesta Fernández, M. (2012). Mujer y Universidad. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, (4). Recuperado a partir de https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1463
Valenzuela Tovar, S.M. (2018). Unión Latinoamericana de Extensión Universitaria: un espacio de cooperación, intercambio y reflexión en materia de extensión y vinculación con la sociedad. +E: Revista de Extensión Universitaria, 8 (8), enero-junio, 61-88. doi: 10.14409/extensión.v8i8.Ene-Jun.7720.
Valenzuela Tovar S.M. (2020). Evolución histórica de la extensión universitaria. Universidad de San Carlos de Guatemala USAC. Guatemala.
Valenzuela Tovar S.M. (2020). La Extensión universitaria, una mirada desde la Cultura y la Danza. En: Primer encuentro danzario arte y academia. Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua (UNAN-Managua)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.