Application of the Learning by doing method within the OSCE strategy: a pedagogical experience
DOI:
https://doi.org/10.5377/recoso.v3i7.18649Keywords:
Strategies Methodological, Good Practices, AcademicAbstract
Each time academic practice becomes more attractive, rigorous and productive; The challenge of higher education is to train well-rounded individuals capable of solving problems in society. The pioneers of the new school have revolutionized the traditional practices of higher education, to the point that they have turned the student into an active and participatory being, capable of constructing their own learning. The field of Nursing is so complex that it needs a strict training with scientific-practical foundations to receive in its hands the life of the population demanding health services with quality and human warmth, in search of these results we have set ourselves as an objective apply the Learning by doing method within the ECOE strategy, to allow the development of skills through trial and error before meeting the patient. The application of these strategies has had a positive impact on the achievement of competencies of the second-year nursing students of the FAREM-Chontales, so that it was satisfactory, since the results show a general average of 4.28, and according to the evaluated component, it is located between 4 and 4.8. The success of this result lies in the design of the instruments and the flexibility of the evaluation.
Downloads
References
Almodóvar, Fernández, Et al (2020). MANUAL PARA PREPARAR PRUEBAS ECOE DE ENFERMERÍA https://acortar.link/BDRKh4. 20 de marzo de 2022.
Córdoba, R M. et al (2021). La ECOE como método de evaluación de enfermería. Recuperado de: https://tinyurl.com/3fv3hcv8. 20 de marzo de 2022.
De Serdio Romero, E (2002). ECOE: Evaluación Clínica Objetiva Estructurada: Medicina de Familia (And) Vol. 3, N. º 2, Sevilla España.
Dreifuerst, K. (2012). Using debriefing for meaningful learning to foster development of clinical reasoning in simulation. J. Nurse. Educ, 51 (6), 326-333.
Fundació Factor Humà. (2021). Recuperado de: https://factorhuma.org/attachments/article/14929/learning-by-doing-cat.pdf. El 07/05/2022.
Fundación Uno. (sf). Guía de Evaluación de Destrezas Básicas de Enfermería. UPOLI, Managua; Nicaragua.
Centro de Simulación Médica. (2016). Evaluación del Debriefing para la Simulación en Salud (EDSS).recuperado de https://tinyurl.com/3kaca2bu. El 25 de marzo de 2022.
López, L. (2017). Evaluación clínica objetiva y estructurada (ECOE) en la maestría de Enfermería Ginecobstétrica y Perinatal: una sistematización de la experiencia. DOI: 10.15517/rev enf.v0i33.29695
Miller, G. (1990). The assessment of clinical skills/competence/performance. Recuperado de Recuperado de https://tinyurl.com/2du2v7c8.
Mosquera, J. & Galdos, P. (Eds). (2005). Farmacología Clínica Para Enfermería (Cuarta edición). Editorial McGraw – Hill Interamericana de España S.A.U.
MINSA Nic. (2014). Ministerio de salud manual proceso de atención de enfermería del sector salud. Recuperado en www.minsa.gob.ni/.
Martínez, J. (2017).Tipos de Ambientes de Aprendizaje: https://tecnologial2.wordpress.com/about/unidad-2-tipos-de-ambientes-de-aprendizaje/. 09/05/2022. Nicaragua.
Gobierno de Reconciliación y Unidad Nacional. Ministerio de Salud. Normativa 004. (2013). Norma para el manejo Expediente Clínico y Manual de Procedimientos Para el Manejo del Expediente Clínico/Dirección Superior del Ministerio de Salud. Managua: MINSA.2ed. Mar. 2013.
Pimienta, J. (2012). Estrategias de enseñanzas-Aprendizaje: Mapa cognitivo de aspectos comunes Pág.77 Editorial primera edición PEARSON EDUCACIÓN, México, 2012.
Souza, M. & Mariscal, M. (2016). Competencias y entorno clínico de aprendizaje en enfermería: autopercepción de estudiantes avanzados de Uruguay. Competencies and clinical learning environment in nursing: self perception of advanced students in Uruguay. Enfermería Global. Uruguay.
Telematin. (2019). LEARNING BY DOING’, LA METODOLOGÍA ORIENTADA A LA ACCIÓN. Recuperado de: https://tinyurl.com/ynwuecf9. El 09 de mayo 2022
Universidad de Ciencias y Humanidades) UCH. (2011). Metodología del cuidado de enfermería: guía del docente obtenido de: file:///d:/carpeta%201s%20%20trabajo%20 académi
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua (UNAN-Managua)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.