Application of the Learning by doing method within the OSCE strategy: a pedagogical experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/recoso.v3i7.18649

Keywords:

Strategies Methodological, Good Practices, Academic

Abstract

Each time academic practice becomes more attractive,  rigorous and productive; The challenge of higher    education is to train well-rounded individuals capable    of solving problems in society. The pioneers of the new    school have revolutionized the traditional practices of    higher education, to the point that they have turned    the student into an active and participatory being,   capable of constructing their own learning. The field of    Nursing is so complex that it needs a strict training with    scientific-practical foundations to receive in its hands    the life of the population demanding health services    with quality and human warmth, in search of these    results we have set ourselves as an objective apply the    Learning by doing method within the ECOE strategy, to    allow the development of skills through trial and error    before meeting the patient. The application of these    strategies has had a positive impact on the achievement    of competencies of the second-year nursing students    of the FAREM-Chontales, so that it was satisfactory,    since the results show a general average of 4.28, and    according to the evaluated component, it is located    between 4 and 4.8. The success of this result lies in    the design of the instruments and the flexibility of the    evaluation.   

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Petrona del Carmen Vargas Orozco, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua (UNAN-Managua)





María Fernanda Blandón, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua (UNAN-Managua)






Esbelia Irene Machado Siles, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua (UNAN-Managua)






Maciel Jahoska Duarte Vanegas





References

Almodóvar, Fernández, Et al (2020). MANUAL PARA PREPARAR PRUEBAS ECOE DE ENFERMERÍA https://acortar.link/BDRKh4. 20 de marzo de 2022.

Córdoba, R M. et al (2021). La ECOE como método de evaluación de enfermería. Recuperado de: https://tinyurl.com/3fv3hcv8. 20 de marzo de 2022.

De Serdio Romero, E (2002). ECOE: Evaluación Clínica Objetiva Estructurada: Medicina de Familia (And) Vol. 3, N. º 2, Sevilla España.

Dreifuerst, K. (2012). Using debriefing for meaningful learning to foster development of clinical reasoning in simulation. J. Nurse. Educ, 51 (6), 326-333.

Fundació Factor Humà. (2021). Recuperado de: https://factorhuma.org/attachments/article/14929/learning-by-doing-cat.pdf. El 07/05/2022.

Fundación Uno. (sf). Guía de Evaluación de Destrezas Básicas de Enfermería. UPOLI, Managua; Nicaragua.

Centro de Simulación Médica. (2016). Evaluación del Debriefing para la Simulación en Salud (EDSS).recuperado de https://tinyurl.com/3kaca2bu. El 25 de marzo de 2022.

López, L. (2017). Evaluación clínica objetiva y estructurada (ECOE) en la maestría de Enfermería Ginecobstétrica y Perinatal: una sistematización de la experiencia. DOI: 10.15517/rev enf.v0i33.29695

Miller, G. (1990). The assessment of clinical skills/competence/performance. Recuperado de Recuperado de https://tinyurl.com/2du2v7c8.

Mosquera, J. & Galdos, P. (Eds). (2005). Farmacología Clínica Para Enfermería (Cuarta edición). Editorial McGraw – Hill Interamericana de España S.A.U.

MINSA Nic. (2014). Ministerio de salud manual proceso de atención de enfermería del sector salud. Recuperado en www.minsa.gob.ni/.

Martínez, J. (2017).Tipos de Ambientes de Aprendizaje: https://tecnologial2.wordpress.com/about/unidad-2-tipos-de-ambientes-de-aprendizaje/. 09/05/2022. Nicaragua.

Gobierno de Reconciliación y Unidad Nacional. Ministerio de Salud. Normativa 004. (2013). Norma para el manejo Expediente Clínico y Manual de Procedimientos Para el Manejo del Expediente Clínico/Dirección Superior del Ministerio de Salud. Managua: MINSA.2ed. Mar. 2013.

Pimienta, J. (2012). Estrategias de enseñanzas-Aprendizaje: Mapa cognitivo de aspectos comunes Pág.77 Editorial primera edición PEARSON EDUCACIÓN, México, 2012.

Souza, M. & Mariscal, M. (2016). Competencias y entorno clínico de aprendizaje en enfermería: autopercepción de estudiantes avanzados de Uruguay. Competencies and clinical learning environment in nursing: self perception of advanced students in Uruguay. Enfermería Global. Uruguay.

Telematin. (2019). LEARNING BY DOING’, LA METODOLOGÍA ORIENTADA A LA ACCIÓN. Recuperado de: https://tinyurl.com/ynwuecf9. El 09 de mayo 2022

Universidad de Ciencias y Humanidades) UCH. (2011). Metodología del cuidado de enfermería: guía del docente obtenido de: file:///d:/carpeta%201s%20%20trabajo%20 académi

Published

03-07-2022 — Updated on 03-07-2022

How to Cite

Suárez, Z. A., Obando Téllez, P. J., Suárez, R. V., Solano Galeano, L. M., Vargas Orozco, P. del C., Blandón, M. F., … Duarte Vanegas, M. J. (2022). Application of the Learning by doing method within the OSCE strategy: a pedagogical experience. Revista Compromiso Social, 3(7), 92–108. https://doi.org/10.5377/recoso.v3i7.18649

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.