Diagnosis of Conditions to Intervene in Territories: RECIEC case

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/recoso.v3i6.13508

Keywords:

University Extension, territories,, actors,, pandemic,, COVID-19

Abstract

The Central American Network for Research in Critical Extension (RECIEC) is organized to generate a regional agenda to make possible the exchanges of teachers, students and community actors in the territories from the university extension. The objective of the diagnostic study is to establish the conditions under which extension actions and dialogues of knowledge can be carried out within the territories during the COVID-19 pandemic situation. The methodology used in the study is quantitative with a descriptive, cross-sectional and non-experimental design. The diagnosis made it possible to determine that each university has defined policies or guidelines for the development of extension activities in the new normality. The activity in the territories is currently carried out from a combined approach (face-to-face and virtual). The willingness of the actors of the university extension process to continue developing their activities in the territories is evident. For the physical return to the territories, the biosecurity measures must be assumed by the extension unit or each participant of the project. Similarly, it was determined that there is little or no information available on the number of extension teachers, students and actors in the territories that have been fully or partially vaccinated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CES. (2021). Planteamiento sobre el retorno progresivo escalonado del nivel de educación superior de Honduras a la semipresencialidad, presencialidad e híbrida. Acuerdo N°360. Tegucigalpa: El Consejo de Educación Superior (CES).

Da Silva, L., & Alvez, L. (2015). La gestión de la extensión universitaria. INVENIO, 18(34), 9-22.

Eguigure, Y. (2021). La Extensión Universitaria como componente de la pertinencia de la educación y del compromiso social universitario. Perspectivas desde Centroamérica. Guatemala:Memorias del Evento virtual “Latinoamérica: Aportes al Desarrollo Humano desde la acción social”.

Eguigure, Y., Padilla, I., Terreros, N., Romero, J., Villalobos, A., & Mena, P. (2021). La gestión de la extensión en las universidades centromericanas. Desde la perspectiva de la RECIEC. Tegucigalpa: Documentos RECIEC.

Grupo CLACSO [2019-2022]. (15 de Noviembre de 2021). Extensión crítica: teorías y prácticas en América Latina y Caribe. Ubicación crítica del tema en el contexto latinoamericano y caribeño y en relación. Obtenido de https://www.unc.edu.ar/sites/default/files/FUNDAMENTACI%C3%93N%20GT%20CLACSO%20EXTENSI%C3%93N%20CR%C3%8DTICA.pdf

Monge, C., González, M., & Méndez, N. (2020). De la Reforma de Córdoba a la extensión crítica: Un breve recorrido por la extesión universitaria latinoamericana. Heredia, Costa Rica: Letra Maya.

Padilla, I. (2021). Perspectivas latinoamericanas y caribeñas sobre integralidad. Tegucigalpa: Sin publicar.

RECIEC. (2020). Formulación del presupuesto para el funcionamiento del proyecto HON-08, Red Centroamericana de Investigación en Extensión Crítica. Tegucigalpa: CSUCA-SICA-IDRC.

Rios, B., Isola, F., & Ramírez, C. (28 de Octubre de 2021). La importancia de las prácticas de extensión, formación e investigación en la formación académica de estudiantes de grado. Obtenido de https://extension.unicen.edu.ar/jem/completas/361.pdf

Tauber, F. (14 de Noviembre de 2021). Pensar en la Universidad, Proyecto Institucional de la Universidad Nacional de la Plata 2018-2022. Pensar la Extensión Universitaria. Obtenido de https://unlp.edu.ar/pensar/pensar-la-extension-universitaria-9663

Published

18-12-2021 — Updated on 18-12-2021

How to Cite

Eguigure, Y. A. (2021). Diagnosis of Conditions to Intervene in Territories: RECIEC case. Revista Compromiso Social, 2(6), 21–29. https://doi.org/10.5377/recoso.v3i6.13508

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.