Motivational factors and academic performance in third year students of the Psychology career at UNAN-Managua (second semester 2013). Study of cases
DOI:
https://doi.org/10.5377/hcs.v0i6.3518Keywords:
Motivation, Teaching and learning, academic performanceAbstract
This paper analyzes the motivation in the field of teaching and learning of students of the third year of Psychology at UNAN - Managua during the second semester 2013. It refers to factors that encourage students to be interested in asking, participate actively in class, complete the proposed activities, study with the adequate techniques and participate in investigate and fieldwork or experimental.
The proposed objective was to analyze factors of motivation and academic record during the period, using the qualitative approach during multiple cases approaches, at the same time is and descriptive research of transversal approaches.
Revista Humanismo y Cambio Social. Número 6. Año 3. Julio - Diciembre 2015: 8-18
Downloads
References
Libros:
Aebli, Hans (2001). Factores de la enseñanza que promueven el aprendizaje autónomo. Editorial Narcea.
Alken, Lewis (1996). Test psicológico y evaluación. México: Editorial Prentice-Hall Hispanoamericana.
Bandura, A. (1997).Self-Efficacy: The Exercise of Control. USA: Editorial:
Worth Publishers.
Beltrán, Llera J. (1995). Psicología de la Educación. Barcelona: Editorial
Boixareu universitaria.
Brown, F. (1980).Principios de la Medición en Psicología y Educación.
México: Editorial el Manual Moderno.
Carderera, M. (1965). Principios de Educación y Métodos de Enseñanza.
Libro de texto para las escuelas normales. Madrid: Segunda Edición.
Carrasco, José. (2004).Técnicas y Recursos para Motivar a los alumnos.
España: Ediciones Rialp. S.A.
Cervantes Sanabria, S. (2010) Desarrollo del proceso enseñanza- aprendizaje y su relación con el rendimiento académico en la asignatura de contabilidad de costos específicos en la carrera de contaduría pública y finanzas en el segundo semestre. (Tesis inédita de maestría). Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, (UNAN-Managua).
Núñez Pérez, José (2009). Motivación, Aprendizaje y Rendimiento
Académico. Acta 10 del Congreso internacional gallego- portugués
de Psicopedagogía. Universidad de Oviedo.
Ruiz Olabuénaga, José Ignacio. (2012). Metodología de la investigación
cualitativa. Bilbao: Editorial Universidad del Deusto.
Hemerografía:
Arríen, Juan Bautista. Afecto y Rigor mueven la relación profesor-discente. El Nuevo Diario. Nicaragua, 05 de julio, 2013. Segmento Opinión. Página 2 A.
Webgrafía:
Bennett, L.(2014). Los factores familiares que influyen en el
comportamiento de los estudiantes en la escuela. Sitio oficial de la Fundación Livestrong.
Recuperado de: http://www.livestrong.com/es/factores - familiares-influyen- info_4370/
Blog spot monyterapias. Definición deautoestima según Virginia Satir.
Recuperado de: http://mony73comunicacionpareja.blogspot.
com/2009/08/la- autoestima-virginiasatir.html.
Campos, Y. (2003). Estrategia de enseñanza-aprendizaje. Portal de
Unidades Temáticas de inglés. English Media.
Recuperado de http://www.cuaed. unam.mx/english_media/descargas/
estrategias_english media.pdf
Cruz Ramírez, J. (2011). Motivación intrínseca e extrínseca. Blog spot
Psicólogos en línea Net. Recuperado de: http://psicologosenlinea.net/11-motivacionintrinseca-definicion-completa-clasesy-factores-de-la motivacion-intrinseca.html
Diccionario de la Real Academia Española (2015). Recuperado de: http://dle.rae.es/?id=X7MRZku.
López, Walevska (2007). Rasgos determinantes de las aptitudes emprendedoras que forman el perfil de los estudiantes de contaduría pública. Red de Revistas científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal.
Revista de estudios sociológicos. Vol. XXVII, núm. 81, Septiembre-
Diciembre, México.Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/598/59820678002.pdf
Martínez, Piedad Cristina (2006). El método de estudio de caso. Estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento y gestión, 20. Universidad del Norte, 165-193, 2006. Recuperado de: http://ciruelo.uninorte.edu.co/pdf/pensamiento_gestion/20/5_El_metodo_de_estudio_de_caso.pdf