Motivational factors and academic performance in third year students of the Psychology career at UNAN-Managua (second semester 2013). Study of cases

Authors

  • Dalila Ruíz Montiel

DOI:

https://doi.org/10.5377/hcs.v0i6.3518

Keywords:

Motivation, Teaching and learning, academic performance

Abstract

This paper analyzes the motivation in the field of teaching and learning of students of the third year of Psychology at UNAN - Managua during the second semester 2013. It refers to factors that encourage students to be interested in asking, participate actively in class, complete the proposed activities, study with the adequate techniques and participate in investigate and fieldwork or experimental.

The proposed objective was to analyze factors of motivation and academic record during the period, using the qualitative approach during multiple cases approaches, at the same time is and descriptive research of transversal approaches.

Revista Humanismo y Cambio Social. Número 6. Año 3. Julio - Diciembre 2015: 8-18

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dalila Ruíz Montiel

Máster en docencia universitaria con enfoque investigativo. Docente investigadora del Departamento de Psicología de la Facultad de Humanidades y Ciencias Jurídicas. Coordinadora del área de investigación del Departamento de psicología y sub coordinadora de la clínica psicológica Esperanza Monge Collado de la UNAN-Managua. Desde el año 2002 trabaja en atención clínica, capacitación en temáticas humanistas. Conferencista y evaluadora de programas y proyectos psicosociales.

References

Libros:

Aebli, Hans (2001). Factores de la enseñanza que promueven el aprendizaje autónomo. Editorial Narcea.

Alken, Lewis (1996). Test psicológico y evaluación. México: Editorial Prentice-Hall Hispanoamericana.

Bandura, A. (1997).Self-Efficacy: The Exercise of Control. USA: Editorial:

Worth Publishers.

Beltrán, Llera J. (1995). Psicología de la Educación. Barcelona: Editorial

Boixareu universitaria.

Brown, F. (1980).Principios de la Medición en Psicología y Educación.

México: Editorial el Manual Moderno.

Carderera, M. (1965). Principios de Educación y Métodos de Enseñanza.

Libro de texto para las escuelas normales. Madrid: Segunda Edición.

Carrasco, José. (2004).Técnicas y Recursos para Motivar a los alumnos.

España: Ediciones Rialp. S.A.

Cervantes Sanabria, S. (2010) Desarrollo del proceso enseñanza- aprendizaje y su relación con el rendimiento académico en la asignatura de contabilidad de costos específicos en la carrera de contaduría pública y finanzas en el segundo semestre. (Tesis inédita de maestría). Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, (UNAN-Managua).

Núñez Pérez, José (2009). Motivación, Aprendizaje y Rendimiento

Académico. Acta 10 del Congreso internacional gallego- portugués

de Psicopedagogía. Universidad de Oviedo.

Ruiz Olabuénaga, José Ignacio. (2012). Metodología de la investigación

cualitativa. Bilbao: Editorial Universidad del Deusto.

Hemerografía:

Arríen, Juan Bautista. Afecto y Rigor mueven la relación profesor-discente. El Nuevo Diario. Nicaragua, 05 de julio, 2013. Segmento Opinión. Página 2 A.

Webgrafía:

Bennett, L.(2014). Los factores familiares que influyen en el

comportamiento de los estudiantes en la escuela. Sitio oficial de la Fundación Livestrong.

Recuperado de: http://www.livestrong.com/es/factores - familiares-influyen- info_4370/

Blog spot monyterapias. Definición deautoestima según Virginia Satir.

Recuperado de: http://mony73comunicacionpareja.blogspot.

com/2009/08/la- autoestima-virginiasatir.html.

Campos, Y. (2003). Estrategia de enseñanza-aprendizaje. Portal de

Unidades Temáticas de inglés. English Media.

Recuperado de http://www.cuaed. unam.mx/english_media/descargas/

estrategias_english media.pdf

Cruz Ramírez, J. (2011). Motivación intrínseca e extrínseca. Blog spot

Psicólogos en línea Net. Recuperado de: http://psicologosenlinea.net/11-motivacionintrinseca-definicion-completa-clasesy-factores-de-la motivacion-intrinseca.html

Diccionario de la Real Academia Española (2015). Recuperado de: http://dle.rae.es/?id=X7MRZku.

López, Walevska (2007). Rasgos determinantes de las aptitudes emprendedoras que forman el perfil de los estudiantes de contaduría pública. Red de Revistas científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal.

Revista de estudios sociológicos. Vol. XXVII, núm. 81, Septiembre-

Diciembre, México.Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/598/59820678002.pdf

Martínez, Piedad Cristina (2006). El método de estudio de caso. Estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento y gestión, 20. Universidad del Norte, 165-193, 2006. Recuperado de: http://ciruelo.uninorte.edu.co/pdf/pensamiento_gestion/20/5_El_metodo_de_estudio_de_caso.pdf

Published

05-04-2017

How to Cite

Ruíz Montiel, D. (2017). Motivational factors and academic performance in third year students of the Psychology career at UNAN-Managua (second semester 2013). Study of cases. Revista Humanismo Y Cambio Social, 8–18. https://doi.org/10.5377/hcs.v0i6.3518

Issue

Section

Central Theme

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.