English Teachers Training, UNAN-Managua: Case Study

Authors

Keywords:

Professionalization, prior knowledge, training, perception

Abstract

This article presents information related to a doctoral study, whose objective was to identify the factors that affect the training of English teachers in the initial stage, from the perspective of teachers who attend the career of educational sciences with a mention in English, UNAN-Managua. For this purpose, a teacher from each of the faculties that offer the UNAN-Managua English major participated, for a total of five participants. Unstructured interviews were used to collect data. The data were analyzed using grounded theory, through coding and grouping of concepts. The results show that there are diverse perceptions on the part of students and teachers about what learning the English language entails in the professionalization program offered at UNAN-Managua, which affects their performance, in some way.

References

Ausubel, D. (1976). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.

Borg, S. (2003). “Teacher cognition in language teaching: a review of research on what language teachers think, know, believe, and do”. The International Abstracting Journal for Language Teachers and Applied Linguists, 36, 81-109.

Cerezal, F. (2000). Formaciòn de profesores de inglés en Nicaragua. AULA, 12, 23-24. doi.org/10.14201/3549

Cronquist, K., & Fiszbein, A. (2017). El aprendizaje de inglés en América Latina. El diálogo liderazgo para las américas.

Delgado, V. (2013). La formación del profesorado universitario. Análisis de los programas formativos de la universidad de Burgos [Tesis doctoral, Universidad de Burgos]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4491550

Díaz, Y., Quiroga, E., Buadas, C. & Lobo, P. (2013). Construcción del autoconcepto en alumnos universitarios de ESP. Revista De Lenguas Modernas, (19). Recuperado a partir de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/view/13917

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI Editores, 2a. ed.

Glaser, Barney (1992). Basics of grounded theory analysis [Bases del análisis de teoría fundamentada]. Mill Valley, CA: Sociology Press.

González, A., Montoya, C. & Sierra, N. (2002). what do EFL teachers seek in professional development programs? Voices from the teachers. Ikala, Revista de Lengua y Cultura, 7(13),29-50.

Guanipa, M. (2006). Tareas de la epistemología de la educación en la formación docente. Revista REDHECS, 1(1), 36-46.

Landsheere, G. (1977). La formación de los enseñantes de mañana. Madrid: Narcea.

Lehmann, W. (2013). Habitus transformation and hidden injuries: successful working-class university students. Sociology of Education, 87(1), 1-15. doi: 10.1177/0038040713498777

López, B. & Morales, E. (2023). Factores afectivos que inciden en el aprendizaje del inglés en el nivel superior. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. 7. 5369-5380. Doi.10.37811/cl_rcm. v7i1.4834.

López, R., Quesada, M., & Salas, J. (2014). Social factors involved in second language: a case study from Pacific Campus, Universidad de Costa Rica. Revista de Lenguas Modernas, 20, 435-451.

Luxón, T., & Luxón, M. (1995). ODA ELT project in Nicaragua: a case study in project design. Encuentro, 8, 160-172.

MCESCA (2018). Marco de cualifcaciones para la educación superior centroamericana (MCESCA). Consejo superior universitario centroamericano (CSUCA). http://hica.csuca.org/attachments/article/54/Marco%20de%20cualificaciones%20para%20la%20educacion.pdf

Mitchell, R., & Myles, F. (2004). Second language learning theories, 2nd edition. London: Hodder Arnold.

Pallarés, M., & Traver, J. (2017). Sobre las interpretaciones pedagógicas de Habermas y Rorty: Más allá del modelo fundacionalista. Athenea Digital, 17(2), 289-311 http://dx.doi.org/10.5565/rev/athenea.1968.

Richards, J., & Farrrel, T. (2005). Professional development for language teachers. Cambridge: University Press.

Sobrero, V., Lara-Quinteros, R., Méndez, P., & Suazo, B. (2014). Equidad y diversidad en universidades selectivas: la experiencia de estudiantes con ingresos especiales en las carreras de la salud. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 51(2), 152- 164.

Souriyavongsa, T., Rany, S., Zainol, M., y Mei, L. (2013). Factors cause students low language learning: A case study in the National University of Laos. International Journal of English Language Education, 1(1), 179-192. doi: 10.5296/ijele. v1i1.3100.

UNAN-Managua (2011). Modelo educativo, normativa y metodología para la planificación Curricular 2011.

Vygotsky, L. (1988). El desarrollo de los procesos psicológicos. México: Crítica. Oxfdord University Press.

Published

02-12-2023

How to Cite

Roa Rocha, J. C. . (2023). English Teachers Training, UNAN-Managua: Case Study. Revista Científica Tecnológica - ISSN: 2708-7093, 6(4), 39–48. Retrieved from https://revistas.unan.edu.ni/index.php/ReVTec/article/view/3637

Issue

Section

Education and Humanities Sciences