Characterization of prior knowledge and errors of functions.

Authors

  • Rudys de Jesús Martínez Profesor Titular, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua (UNAN-Managua), Facultad Regional Multidisciplinaria de Matagalpa (UNAN-FAREM-Matagalpa). Departamento de Educación y Humanidades.

Keywords:

Diagnosis, prior knowledge, obstacles, errors and functions

Abstract

The purpose of this research was to determine the previous knowledge of the second-year students of Public Accounting and Finance in the subject of Mathematics 1, in the Unit of Functions, where a diagnosis was applied to 40 students. The characterization of the previous knowledge resulting from the diagnosis allowed the identification of difficulties, obstacles and the classification of frequent errors, both in diagrams and graphic representations. The diagnosis projected the successes, obstacles and errors that the students have on the conceptual basis of the functions. To improve the learning process of the functions, knowledge must be structured and associated in such a way that the concepts are related to each other as a whole.

References

BELTRÁN, M. (2003). Cinco vías de acceso a la realidad social, en M. GARCÍA FERRANDO; J. IBÁÑEZ y F. ALVIRA (comp.), El análisis de la realidad social: métodos y técnicas de investigación social. Madrid: Alianza, 3ª edición revisada, 15-55.

Brousseau., G. (1989). La tour de Babel. Etudes en Didactique des Mathématiques. Article occasionnel n. 2. IREM de Bordeaux., 13.

Global educación, enseñanza para la comprensión de función lineal, Managua, Nicaragua (pág.10).

Marín, B. y. (2001). Cómo realizar un Diagnóstico Pedagógico. México: Alfa Omega.

Rico, L. (1995). Errores y dificultades en el aprendizaje de la Matemática. Educación Matemática. Grupo Editorial Iberoamérica, México. , 69-103.

Rico, L. (1995). Errores en el aprendizaje de las Matemáticas. En Kilpatrick, L. Rico y P.

Radatz, H (1979). Error analysis in mathematics Education, Journal for Research in mathematics Education, 10(3),162-172.

Radatz, H (1980). Students’ errors in mathematical learning process: Asurvey. For the learning of Mathematics,1(1),16-20.

Santos Guerra, M. A. (2003). Dime cómo evalúas y te diré qué tipo de profesional y de persona eres. Universidad de Málaga.

Socas, M. (1997). Dificultades, obstáculos y errores en el aprendizaje de las Matemáticas en la Educación Secundaria. En L. Rico (Coord.), La Educación Matemática en la enseñanza Secundaria (pp.125-154). Barcelona: Horsori.

Published

30-03-2023

How to Cite

Martínez, R. de J. (2023). Characterization of prior knowledge and errors of functions. Revista Científica Tecnológica - ISSN: 2708-7093, 6(1), 45–58. Retrieved from https://revistas.unan.edu.ni/index.php/ReVTec/article/view/3657

Issue

Section

Education and Humanities Sciences